Polski Portal Morski
Aktualności Extra

Transport, jakiego jeszcze nie było. Maszyna TBM dotarła do woj. podkarpackiego

Tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica w woj. podkarpackim drążony będzie przez specjalną maszynę o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m! Ten olbrzymi „kret” transportowany był z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej polskimi drogami do woj. podkarpackiego.

Transport maszyny TBM to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym.  

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy to jedna z ciekawszych, ale i trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu. 

Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m, masie 4000 ton z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m! Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.

Maszyna TBM jest ogromna i będzie składana na placu budowy przy pomocy żurawi gąsienicowych o udźwigu 650 i 300 ton. Te części to potężny ładunek, który wymaga specjalistycznego transportu. Duża część elementów maszyny, w tym jej największe fragmenty, wypłynęły statkiem z hiszpańskiego portu Santander i trafiły do Szczecina. Najmniejsze elementy zostaną przetransportowane drogą lądową bezpośrednio z Hiszpanii do Babicy pod Rzeszowem. Mniejsze z elementów przetransportowanych statkiem do Szczecina również zostaną przewiezione drogami na plac budowy S19. Te największe przeładowano na barki i pontony, a następnie spławiono Odrą do Opola. Stąd już transportem drogowym, w trzech konwojach, wyruszą do Babicy. 

Cały transport drogowy składał się z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje. Do przewozu największych elementów wykorzystane zostały zestawy o bezprecedensowych wymiarach – szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniosło 500 ton! Zestaw składał się z ciągnika balastowego ciągnącego , dwie wielkie platformy i drugiego ciągnika balastowego – pchającego, który zamykał zestaw. Pozostałe transporty (składające się z jednego ciągnika i platformy) będą szerokości od 6 do 8 m i  długości 35-40 m. 

Największe elementy maszyny TBM, która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica, są już w woj. podkarpackim po weekendzie zostaną dostarczone na miejsce inwestycji.

Trasa S19 jest elementem międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Drążenie tunelu w ciągu odcinka Rzeszów–Babica drogi ekspresowej S19 rozpocząć ma się w 2023 r. Prawa nitka obiektu będzie mieć 2263 m, a lewa 2243 m przy szerokości użytkowej obu wynoszącej 12,4 m. Między nawami zaprojektowano 15 przejść i jeden przejazd awaryjny. W przypadku tego typu obiektów niesamowicie ważną rolę pełnią urządzenia służące bezpieczeństwu. W tym tunelu znajdzie się po 30 punktów alarmowych i hydrantów, a przed nim centrum zarządzania.

źródło/ fot. GDDKiA

Zobacz podobne

„Statki widma”, uzbrojeni żołnierze, wyłączone transpondery. Kreml szykuje sabotaż?

KM

Szczyt ONZ. Andrzej Duda spotka się z Guterresem i Erdoganem. Tematem tranzyt ukraińskiego zboża

PL

XXI Regaty Unity Line. Żeglarskie zmagania na Bałtyku już w sierpniu!

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie