Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo

Rozpoczęła się budowa Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta

W czwartek w Małkowie k. Żukowa rozpoczęto budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Symboliczną pierwszą łopatę na placu budowy odcinka Chwaszczyno-Żukowo ekspresowej S6 wbił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W czwartek uroczyście rozpoczęto budowę drogi ekspresowej między Chwaszczynem a Żukowem w Małkowie woj. pomorskie). Trasa ta połączy się na węźle Chwaszczyno z „ekspresówką” między Gdynią a Bożympolem Wielkim, która wkrótce zostanie oddana do ruchu.

W oficjalnym rozpoczęciu budowy wzięli udział m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała i przedstawiciele wykonawcy. W czwartek symbolicznie wbito pierwszą łopatę w miejscu budowy.

Minister Adamczyk powiedział, że choć pogoda nie nastraja pozytywnie, ale wszystko co się tutaj dzieje budzi radość w sercu nie tylko mieszkańców Trójmiasta i regionu, ale także wszystkich tych, którzy korzystają z dróg Trójmiasta. „Dzisiaj po raz kolejny możemy powiedzieć, że rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje słowa. (…) Możemy powiedzieć, że będziemy dysponowali bezpiecznymi drogami” – mówił Adamczyk. Minister stwierdził, że „w wielkiej aglomeracji potrzebne są nowe obwodnice, aby mogły one normalnie żyć, normalnie funkcjonować i być tymi miejscami, gdzie gospodarka się rozwija i pracuje na rzecz państwa oraz jego obywateli”.

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Horała dodał, że „startuje kto wie, czy nie najważniejsza i najbardziej wyczekiwana inwestycja drogowa na Pomorzu. Taka, która miała swoją długą i trudną historię. Dużo perypetii, dużo problemów na etapie przygotowawczym. Udało się je pokonać. Za nami pracuje już sprzęt. Budowa jest już faktem – mówił Horała.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej umożliwi sprawny przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego. „Pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska, Koszalina i dalej Szczecina. Zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20, odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą Obwodnicę Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6” – tłumaczył rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku Piotr Michalski.

Budowa nowej arterii komunikacyjnej została podzielona na dwa odcinki realizacyjne: Chwaszczyno – Żukowo oraz Żukowo – Gdańsk Południe. Nową, dwujezdniową drogą ekspresową S6 Chwaszczyno – Gdańsk Południe (gdzie połączy się z S7 prowadzącą w kierunku Warszawy) pojedziemy w 2025 r.

Wartość całej inwestycji to ponad 2 mld zł.

Na 16-kilometrowym odcinku między Chwaszczynem a Żukowem zostanie wybudowany węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi. Zostanie także dokończony węzeł Chwaszczyno (na styku z budowaną obecnie Trasą Kaszubską). W ciągu dwujezdniowej, dwupasmowej (z rezerwą pod trzeci pas) drogi ekspresowej zostanie wybudowanych m.in. dwanaście wiaduktów, trzy mosty i cztery estakady oraz kładka dla pieszych. Powstanie również sześć przejść dla zwierząt. Wykonawcą tego zadania jest firma Budimex.

„Na odcinku między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe czekamy na wydanie przez wojewodę pomorskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Oczekując na te dokumenty, wykonawca (konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia) przygotowuje zaplecze budowy” – tłumaczy Piotr Michalski z GDDKiA w Gdańsku.

Oprócz 16 km drogi ekspresowej powstanie także obwodnica Żukowa w ciągu DK20 o długości ponad 6 km, która będzie dwujezdniowa między Glinczem na DK20 a węzłem Żukowo i jednojezdniowa od tego węzła do m. Lniska na DK7.

Początkowo Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 (z perspektywą do 2025 r.). Decyzją Rady Ministrów OMT powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

źródło PAP/ fot. MI

Zobacz podobne

URE usunął z systemu gazowego punkty przesyłu gazu ze Wschodu

AZ

Terminal kontenerowy w Świnoujściu? Koncepcja śmiała i realna!

BS

#dzielmysiędobrem – Port Gdynia i Port Gdańsk wspólnie wspierają szpital w Kościerzynie

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie