Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo

Rozpoczęła się budowa Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta

W czwartek w Małkowie k. Żukowa rozpoczęto budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Symboliczną pierwszą łopatę na placu budowy odcinka Chwaszczyno-Żukowo ekspresowej S6 wbił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W czwartek uroczyście rozpoczęto budowę drogi ekspresowej między Chwaszczynem a Żukowem w Małkowie woj. pomorskie). Trasa ta połączy się na węźle Chwaszczyno z „ekspresówką” między Gdynią a Bożympolem Wielkim, która wkrótce zostanie oddana do ruchu.

W oficjalnym rozpoczęciu budowy wzięli udział m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała i przedstawiciele wykonawcy. W czwartek symbolicznie wbito pierwszą łopatę w miejscu budowy.

Minister Adamczyk powiedział, że choć pogoda nie nastraja pozytywnie, ale wszystko co się tutaj dzieje budzi radość w sercu nie tylko mieszkańców Trójmiasta i regionu, ale także wszystkich tych, którzy korzystają z dróg Trójmiasta. „Dzisiaj po raz kolejny możemy powiedzieć, że rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje słowa. (…) Możemy powiedzieć, że będziemy dysponowali bezpiecznymi drogami” – mówił Adamczyk. Minister stwierdził, że „w wielkiej aglomeracji potrzebne są nowe obwodnice, aby mogły one normalnie żyć, normalnie funkcjonować i być tymi miejscami, gdzie gospodarka się rozwija i pracuje na rzecz państwa oraz jego obywateli”.

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Horała dodał, że „startuje kto wie, czy nie najważniejsza i najbardziej wyczekiwana inwestycja drogowa na Pomorzu. Taka, która miała swoją długą i trudną historię. Dużo perypetii, dużo problemów na etapie przygotowawczym. Udało się je pokonać. Za nami pracuje już sprzęt. Budowa jest już faktem – mówił Horała.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej umożliwi sprawny przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego. „Pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska, Koszalina i dalej Szczecina. Zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20, odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą Obwodnicę Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6” – tłumaczył rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku Piotr Michalski.

Budowa nowej arterii komunikacyjnej została podzielona na dwa odcinki realizacyjne: Chwaszczyno – Żukowo oraz Żukowo – Gdańsk Południe. Nową, dwujezdniową drogą ekspresową S6 Chwaszczyno – Gdańsk Południe (gdzie połączy się z S7 prowadzącą w kierunku Warszawy) pojedziemy w 2025 r.

Wartość całej inwestycji to ponad 2 mld zł.

Na 16-kilometrowym odcinku między Chwaszczynem a Żukowem zostanie wybudowany węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi. Zostanie także dokończony węzeł Chwaszczyno (na styku z budowaną obecnie Trasą Kaszubską). W ciągu dwujezdniowej, dwupasmowej (z rezerwą pod trzeci pas) drogi ekspresowej zostanie wybudowanych m.in. dwanaście wiaduktów, trzy mosty i cztery estakady oraz kładka dla pieszych. Powstanie również sześć przejść dla zwierząt. Wykonawcą tego zadania jest firma Budimex.

„Na odcinku między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe czekamy na wydanie przez wojewodę pomorskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Oczekując na te dokumenty, wykonawca (konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia) przygotowuje zaplecze budowy” – tłumaczy Piotr Michalski z GDDKiA w Gdańsku.

Oprócz 16 km drogi ekspresowej powstanie także obwodnica Żukowa w ciągu DK20 o długości ponad 6 km, która będzie dwujezdniowa między Glinczem na DK20 a węzłem Żukowo i jednojezdniowa od tego węzła do m. Lniska na DK7.

Początkowo Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 (z perspektywą do 2025 r.). Decyzją Rady Ministrów OMT powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

źródło PAP/ fot. MI

Zobacz podobne

W wieku 47 lat zmarł Mariusz Kądziołka, w latach 2011-2016 zastępca prezydenta Szczecina

KM

Kolejny ukończony etap budowy Baltic Pipe

KM

PKN Orlen: Baltic Power zakończyło badania geotechniczne pod offshore

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie