Polski Portal Morski
Aktualności Środowisko

Orłowska plaża coraz szersza

Dziesiątki metrów stalowych rur, góry szarego piasku, buldożery – tak wygląda dziś plaża w Orłowie. Kilka dni temu rozpoczęła się akcja – refulacja, czyli drugi etap poszerzania zniszczonej na początku roku przez sztorm plaży. Roboty potrwają do końca lutego 2023 roku. Dzięki nim plaża będzie szersza o ponad 30 metrów.

Kilkadziesiąt metrów od brzegu stanął statek pogłębiarka, który przywiózł 1500 metrów³ piasku z Portu Północnego w Gdańsku. Z lądem łączy go stalowa rura, którą pozyskany podczas modernizacji falochronu w porcie piach tłoczony jest na brzeg wraz z wodą. Rura wypluwa ładunek na plażę – woda ścieka, piach zostaje. Za chwilę rozprowadzi go po nabrzeżu spychacz. Pracom przyglądają się z zainteresowaniem spacerowicze, po świeżym, szarym piachu ganiają psy. Gdy piasek się utleni, nabierze koloru złotego.

Drugi etap prac refulacyjnych orłowskiej plaży, którą morze połknęło całkowicie w styczniu podczas zimowych sztormów, rozpoczął się w zeszłym tygodniu i potrwa do końca lutego 2023 roku. Pierwszy etap prac odbył się na przełomie wiosny i lata. Wtedy poszerzono plażę na odcinku długości około 600 metrów od mola do sceny letniej, wbudowując w brzeg morski ok. 100 tys. m³ piachu.

Teraz spychacze pobawią się w piasku dłużej, bo i większy jest zakres robót przed Przedsiębiorstwem Robót Czerpalnych i Podwodnych – partnera konsorcjum firm Rohde Nielsen A/S i DC Industrial N.V., które na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni mają poszerzyć orłowską plażę. 

Prace odbędą się na odcinku ok. 1,2 km od ujścia Potoku Kolibkowskiego do ujścia rzeki Swelina. W nabrzeże zostanie wbudowane tym razem ok. 180 tys. m³ pisaku, co oznacza, że pogłębiarka dowożąca piach będzie musiała obrócić na trasie Gdańsk – Gdynia ze 120 razy. Dzięki temu plaża, która ma na tym odcinku obecnie szerokość od 20 do 35 metrów będzie szeroka na ok. 60 – 80 metrów.

Obecna refulacja to nie koniec prac w celu ochrony przed zalewaniem najbardziej abrazyjnego odcinka trójmiejskiego wybrzeża. Urząd Morski w Gdyni planuje budowę podwodnych progów morskich – kamiennych raf na głębokości 2 – 3,5 metra w odległości około 100 metrów od brzegu. 

– Urząd jest na etapie procedowania postępowania przetargowego na opracowanie koncepcji projektowej wraz z badaniami geotechnicznymi na podstawie opracowanej wcześniej analizy falowania i ruchu rumowiska. Planowany termin zakończenia prac projektowych i badań to koniec 2025r. – mówi Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni.

Źródło/fot.: https://www.gdynia.pl/

Zobacz podobne

W Świnoujściu. Wydrążyli już połowę tunelu pod dnem Świny.

BS

Falochron Wschodni w Rowach zostanie wyremontowany

BS

Budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną nie spowalnia tempa!

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie