Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Nie tylko czołgi K2 i haubice K9. Jakie inne „skarby” kryły ładownie BBC Pearl?

W dniach 5 i 6 grudnia w Gdyni wyładowano ze statku BBC Pearl 10 czołgów K2 i 24 samobieżne haubice K9 przeznaczone dla Polski. Jak się okazało nie był to jedyny ładunek przywieziony z Korei tym statkiem.

Sam wyładunek czołgów i haubic w porcie Gdynia oraz ich symboliczne przejęcie przez prezydenta Andrzeja Dudę i wicepremiera Mariusza Błaszczaka były szeroko nagłośnione i komentowane. Po zakończeniu uroczystości przystąpiono do dalszej części rozładunku. Odbyło się to już bez udziału mediów.

Po przestawieniu części pokryw ładunkowych z ładowni wyładowano 12 tramwajów przeznaczonych dla Warszawy. Zostały one wyprodukowane w Korei w Hyundai Rotem, czyli tam gdzie produkowane są również czołgi K2. Tramwaje jako, że są dłuższe i delikatniejsze od haubic zostały załadowane do ładowni. Ustawienie tramwajów na pokrywach ładunkowych byłoby bardziej ryzykowne. Pojedynczy tramwaj nie mieściłby się na jednej pokrywie i musiałby stać na dwóch. W czasie rejsu na statek oddziałują duże siły powodujące chwilowe i lokalne odkształcenia konstrukcji. Chwilowa różnica poziomów dwóch sąsiednich pokryw łatwiej mogłaby spowodować powstanie naprężeń w tramwaju co w skrajnym przypadku mogłoby spowodować w nim uszkodzenia, np. pęknięcie szyby.

Dlatego warszawskie tramwaje znalazły się w ładowniach. Pozostałe miejsce w ładowniach zajęło 10 czołgów K2 również przeznaczonych dla Polski. Z dostępnych zdjęć widać, iż na pokrywach były same haubice samobieżne K9 i to w liczbie 30 sztuk. W Gdyni wyładowano z nich 24 przeznaczone dla Polski.

Co stało się z pozostałymi 6 wyjaśniło się dzięki komunikatowi Ministerstwa Obrony Estonii. Na statku BBC Pearl poszły w dalszy rejs do portu Paldiski w Estonii. Tam zostały wyładowane 10 grudnia. Estonia łącznie zamówiła 24 używane koreańskie haubice K9 za 81,5 mln Euro. Cena ta obejmuje również szkolenie instruktorów i obsługi technicznej, narzędzia specjalne i części zamienne. Dostawy tych haubic zaplanowano na cztery lata. Do tej pory do Estonii dostarczono 12 haubic K9, a ostatnie 6 zostanie dostarczonych niebawem. Dodatkowo w Estonii zadecydowano, iż w najbliższych latach zostanie zamówionych dodatkowych 12 haubic, co za kilka lat ma dać estońskiej armii łącznie 36 K9.

W zeszłym roku Estońskie Centrum Inwestycji Obronnych zleciło estońskiej firmie Go Craft modyfikację zakupionych 24 K9. Prace obejmą montaż systemów łączności, prace malarskie, wymianę instalacji gaśniczej, adaptację instalacji elektrycznej i montaż innych elementów wyposażenia. Do tej pory Go Craft przy współpracy z producentem czyli Hanwha Defence przeprowadził prace na dwóch pierwszych haubicach. Przeszły one już pomyślne testy w armii estońskiej. Modyfikacja zamówionych w Korei haubic K9 potrwa w Estonii do 2024 roku.

W ten sposób wyjaśniło się dlaczego haubice K9 dla Polski i Estonii (łącznie 30 sztuk) w trakcie trwającego 35 dni rejsu z Korei stały na pokrywach ładowni. Ładownia statku BBC Pearl była po prostu zajęta przez 12 tramwajów dla Warszawy i 10 czołgów K2 dla Wojska Polskiego.

Źródło/fot.: https://defence24.pl/

Zobacz podobne

Kolejna 16. w tym roku dostawa LNG do Terminala w Świnoujściu

KM

ORP Kościuszko wraca do służby po remoncie w PGZ Stoczni Wojennej

KM

Port Gdańsk wspiera lokalne inicjatywy

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie