Uroczystość podniesienia bandery oraz chrztu statku pożarniczego „Strażak-28” odbyły się w porcie Szczecin. W ceremonii wzięli udział zaproszenie goście, w tym wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski, posłowie na Sejm RP Leszek Dobrzyński i Artur Szałabawka oraz wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki. Matką chrzestną została Wiesława Drzazga, małżonka emerytowanego wiceprezesa ds. infrastruktury w ZMPSiŚ SA Kazimierza Drzazgi zaangażowanego w projekt zakupu nowego statku dla Spółki.
„Strażak-28” to bardzo nowoczesna jednostka. Zbudowano ją dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. Dostosowana jest do warunków meteorologicznych i hydrograficznych panujących na wodach południowego Bałtyku. Zapewni asystę statkom przewożącym ładunki niebezpieczne zapewniając ochronę przeciwpożarową. Będzie czuwać nad bezpieczeństwem przeciwpożarowym na akwenach portów morskich Szczecin i Świnoujście oraz Police.
Statek mierzy 29,2 m długości oraz 10,47 m szerokości. Jego zanurzenie konstrukcyjne to 3,45 m. Rozwija max. prędkość do 12,00 węzłów. Jego uciąg na palu to 45 ton. Posiada trzy monitory wodno-pianowe o wartości 1350 m3/h każdy oraz w dwie pompy FiFi o parametrach 2700 m3/h każda.
Projekt pn. „Zakup statku pożarniczego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu to ok. 40,6 mln zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej ok. 34,5 mln zł.
Projekt jest częścią złożonego projektu dofinansowanego ze środków Unijnych w ramach działania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020: 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych. Oś priorytetowa III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego.
„Strażak-28” jest trzecim we flocie ZMPSiŚ S.A. Obecnie w Szczecinie cumuje „Strażak-24”, w Świnoujściu zaś „Strażak-26”.
Na wejściu statku do eksploatacji zyskają przewoźnicy, armatorzy i pracownicy portu. Porty w Szczecinie i Świnoujściu oraz Policach będą mogły przyjąć i obsłużyć więcej statków z ładunkami niebezpiecznymi.
Źródło: ZMPSIŚ