Polski Portal Morski
Aktualności Extra Historia

Generalny remont najmniejszego polskiego żaglowca – STS Kapitan Głowacki

Zbudowany w 1944 roku ma bardzo ciekawą historię.  Nazwę „Kapitan Głowacki” otrzymał dopiero w 1997 roku. Obecnie na jego pokładzie kształcą się uczniowie Szczecińskiej Szkoły pod Żaglami. Jest to najmniejszy polski żaglowiec z ożaglowaniem rejowym.

Jednostka została zholowana z Kołobrzegu do stoczni „Szkuner” we Władysławowie gdzie STS „Kapitan Głowacki” , rozpoczał całościowy remont. Prace rozpoczęto od od prac rozbiórkowych oraz wyslipowania.  Remont i modernizacja tego pięknego żaglowca realizowane są pod nadzorem PRS. Prace są już dość zaawansowane i na 12.01.2023 zaplanowano wodowanie kadłuba

Żaglowiec został zakupiony przez Państwowe Centrum Wychowania Morskiego ,wykończony jako rybacki kecz gaflowy (234 m2 powierzchni żagli, 6,40m szerokości, 3,30m zanurzenia, 70 BRT, silnik pomocniczy 135 KM). Był statkiem szkolnym Szkoły Rybołówstwa Morskiego, łowił na Bałtyku i Morzu Północnym .

Żaglowiec „Kapitan Głowacki” ma zaskakującą historię. Wyrzucony na mieliznę w okolicach Świnoujścia kadłub poniemieckiego kutra, odnaleziony w 1945 roku, a następnie przeholowany do Gdyni, w latach 1950-1951 został wyremontowany i przebudowany. Wrak zmieniono w rybacki statek szkolny otaklowany jako kecz gaflowy „Henryk Rutkowski”.

Przez kolejne lata na pokładzie szkunera szlify zawodowe zdobywały pokolenia rybaków, wśród których była również grupa 13 Afrykańczyków z Gwinei. W 1963 roku żaglowiec trafił do Ośrodka Szkolenia Morskiego Ligi Obrony Kraju w Jastarni, ponieważ w związku ze zmianą systemu szkolenia rybaków stracił pierwotne zastosowanie. W 1970 roku statek został przeprowadzony do Trzebieży. Na kilka miesięcy jego nazwa zmieniła się wówczas na „Biały Słoń”. Od 1975 roku stanowił jednostkę flagową Bractwa Żelaznej Szekli i przez kolejne lata był intensywnie eksploatowany, a jego stan techniczny stopniowo się pogarszał.

źrodło http://www.complexjacht.pl/ http://www.statkihistoryczne.pl/ fot.https://www.facebook.com/complexjacht

Zobacz podobne

Jaki los czeka klif? Naukowcy zajęli stanowisko

JJ

Ruszyła budowa promów Ro-Pax dla polskich armatorów

KM

Okręt desantowy HNLMS Rotterdam w Gdyni

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie