Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Bulk Cargo zmienia właściciela, debata dot.własności polskich portów

Zmiany właścicielskie w portowej spółce Bulk Cargo były jednym ze sporów posłów lewicy i prawicy na antenie Radia Szczecin.

Zdaniem posła Nowej Lewicy, Dariusza Wieczorka ewentualna sprzedaż polskiej firmy niemieckiemu potentatowi nie stanowi żadnego zagrożenia dla portu w Szczecinie.

– Spółka ta ma podpisaną umowę dzierżawy z portem w związku z czym my nie prywatyzujemy żadnego majątku. Firma po prostu prowadzi działalność portową. Jeżeli nagle przychodzi firma i mówi: „nieee, my przestajemy prowadzić tę działalność, bo nam się nie podoba przeładunek węgla” to po prostu port wypowiada umowę dzierżawy i szuka innego podmiotu – mówił Wieczorek.

Innego zdania jest poseł Prawa i Sprawiedliwości, Leszek Dobrzyński. W jego ocenie porty są elementem strategicznym i pełna kontrola nad nimi jest obowiązkiem państwa.

– Porty są jedną z naszych strategicznych gałęzi m.in. także z wizją tego, co ewentualnie może być potrzebne i jest potrzebne jeśli chodzi o naszą obronność, a więc o zdolności przeładunkowe. I tu: piłka krótka! Ten, kto będzie operował na tych nabrzeżach musi nam zapewniać pewność właśnie tych naszych relacji strategicznych – argumentował Dobrzyński.

Za pozostawieniem szczecińskiej spółki w polskich rękach jest także szef lokalnych struktur Solidarnej Polski, Dariusz Matecki. Jego zdaniem zagwarantuje to nowa ustawa, która daje prawo pierwokupu portowych firm przez Skarb Państwa.

– Czy my rozbudowujemy swój port, pogłębiamy tor wodny, żeby korzystali z tego i zarabiali na tym Niemcy?! Moim zdaniem ustawa, która ma zostać uchwalona, która broni infrastruktury krytycznej ważne z punktu widzenia obronności czy bezpieczeństwa państwa jest bardzo ważna. Dla mnie narodowość kapitału zdecydowanie ma znaczenie, co widzieliśmy w czasach pandemii, co widzimy w czasach wojny – ocenił Matecki.

Według nieoficjalnych informacji zakupem szczecińskiej spółki Bulk Cargo zainteresowana jest firma Rhenus. To potentat z branży logistycznej o przychodach 7 mld euro.

źródło Radio Szczecin/ for. Bulk Cargo

Zobacz podobne

Gaz-System: rusza kolejny etap prac ws. budowy Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Wodorowego

BS

Pustynie tlenowe w Bałtyku – eksperci ostrzegają

PL

Czy m/s Jantar powróci do rodzinnego Elbląga?

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie