Polski Portal Morski
Aktualności Extra

I Love Poland zwycięża Line Honours regat RORC Transatlantic Race 2023!

Po 8 dniach, 23 godzinach, 43 minutach i 25 sekundach od startu przy Lanzarote polska załoga przekroczyła linię mety przy Grenadzie, będąc najszybszym jednokadłubowym jachtem regat i zostawiając za sobą między innymi największy w stawce 115-stopowy Jasi, jednostkę klasy IMOCA oraz bliźniacze Volvo Open70.

I Love Poland jest również zwycięzcą klasyfikacji IRC Super Zero. To historyczny wynik polskiego jachtu w transatlantyckich zawodach. W ubiegłym roku I Love Poland był trzecim jachtem na mecie z jednokadłubowców i trzecim w kategorii IRC Super Zero.

Przed wyścigiem kapitan jednostki Grzegorz Baranowski najbardziej obawiał się o sprzęt, mając świadomość, że na środku Atlantyku każda awaria może wyeliminować załogę z rywalizacji, a jakakolwiek pomoc z zewnątrz jest niemożliwa. Dziewięć dób intensywnej żeglugi to ogromny wysiłek nie tylko załogi, ale też duże obciążenia działające na jacht. Nie obyło się bez problemów, jak chociażby usterka jednego z żagli w połowie trasy, ale nie przeszkodziło to załodze I Love Poland utrzymać prowadzenie w pięknym stylu i wpłynąć na metę z przewagą ponad 100 mil morskich nad kolejnym jachtem.

Okazało się, że najtrudniejszy dla załogi moment przyszedł tuż przed samą metą, o czym po dopłynięciu do mariny na Grenadzie opowiedział kapitan Grzegorz Baranowski:

Dosłownie 35 mil przed Grenadą stanęliśmy w kompletnej dziurze wiatru, czego nie było w żadnej prognozie. Przyszła chmura i zlała nas deszczem, a następnie przyszło 27 węzłów wiatru i znów cisza, co w sumie spowodowało 2 godziny spowolnienia i sprawiło, że końcówka regat była bardzo emocjonująca. Zrobiliśmy masę podmianek, masę różnych rzeczy, masę manewrów, żeby ruszyć tę łódkę do przodu, bo przez jakiś czas było kompletnie zero wiatru i duża fala. Ta chmura minęła i po 2 – 3 godzinach ruszyliśmy, dopłynęliśmy na metę i jesteśmy szczęśliwi” oraz dodaje:

„Fajnie, że prawie cały czas mieliśmy wiatr, Konrad (nawigator) wykonał super robotę, dobrze rozpisał całą trasę i okazało się, że prawie cały czas powiększaliśmy przewagę nad resztą, to dało trochę takiego luzu psychicznego, zwłaszcza na koniec. Załoga spisała się super, wszystkie manewry były poprawne, wszystko było przemyślane, omówione i na spokojnie zrobione. Myślę, że wszyscy długo będziemy pozytywnie pamiętali ten wyścig”.

Skład zwycięskiej załogi w RORC Transatlantic Race 2023:

Grzegorz Baranowski – sternik, kapitan

Arkadiusz Fedusio – pitman

Bartosz Nowicki – trymer żagli przednich

Borys Michniewicz – pitman

Pacyfik Koseski – dziobowy

Mateusz Byrski – dziobowy

Robert Hajduk – media oficer

Jakub Surowiec – trymer grota

Adam Głogowski – trymer grota

Filip Pietrzak – dziobowy

Grzegorz Goździk – drugi sternik

Patryk Richter – trymer żagli przednich

Dominik Janowczyk – trymer żagli przednich

Konrad Lipski – nawigator

źródło / fot. PFN; I Love Poland

Zobacz podobne

Największy od 20 lat remont „Zawiszy Czarnego” dobiega końca

AB

Guibourge-Czetwertyński: w KPO 1 mld euro na zielone technologie, 800 mln euro – na wodorowe

KM

Wojewoda Zbigniew Bogucki o budowie terminala kontenerowego.

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie