Polski Portal Morski
Aktualności Porty

MAP o porcie w Elblągu: łatwiej znaleźć finansowanie dla portu państwowego niż samorządowego

Elbląski port jest niedoinwestowany. Łatwiejsze jest znalezienie finansowania inwestycji w porcie państwowym niż samorządowym- poinformował w czwartek wiceminister Aktywów Państwowych Andrzej Śliwka. Ocenił, że Elbląg nie ma środków na rozwój komunalnego portu.

W czwartek w Elblągu na nadzwyczajnej sesji radni miejscy przyjęli uchwałę z apelem do ministra Aktywów Państwowych o zdjęcie klauzuli poufności z projektu listu intencyjnego w sprawie inwestowania przez Skarb Państwa w elbląski port. Chodzi o dokapitalizowanie spółki prowadzącej port, czego efektem będzie objęcie większości udziałów przez Skarb Państwa.

Wiceminister Aktywów Państwowych Andrzej Śliwka jeszcze przed sesją ujawnił w mediach społecznościowych projekt listu intencyjnego. Poinformował, że „od ponad 7 miesięcy proponujemy (rząd-PAP) wsparcie mogące sięgnąć nawet 100 mln zł na rozwój elbląskiego portu”.

„Umożliwiłoby to dokończenie niezbędnych inwestycji, a także przyczyniłoby się do tego, że port w Elblągu stałby się motorem napędowym rozwoju w całym regionie. Wszyscy wiemy, że: elbląski port jest niedoinwestowany, miasto nie ma środków na rozwój i pełne wykorzystanie potencjału portu, Elbląg nie dostanie środków marszałkowskich z RPO na sfinansowanie inwestycji – taka jest decyzja Komisji Europejskiej”- wskazał.

Jak podkreślił wiceminister Śliwka, „największe i najlepiej prosperujące porty w Polsce są państwowe a łatwiejsze jest znalezienie finansowania inwestycji w porcie państwowym niż samorządowym”. „Dlatego tak ważne jest abyśmy wreszcie ruszyli z działaniami. Dla dobra Elbląga i całego regionu”- dodał.

Zamieścił projekt listu intencyjnego, w którym jest zapis, że zamiarem Ministerstwa Infrastruktury, Miasta Elbląg oraz Spółki jest podjęcie działań mających na celu przygotowanie i realizację projektu w szczególności poprzez objęcie przez Skarb Państwa pakietu kontrolnego udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki z Funduszu Inwestycji Kapitałowych. Wartość objętych przez Skarb Państwa udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki nie może przekroczyć kwoty 100 mln zł.

Sprawa udziałów Skarbu Państwa w spółce zarządzającej portem komunalnym w Elbląg nie jest jedyną, która poróżniła Skarb Państwa i elbląski samorząd.

Spór dotyczy też pogłębienia ostatniego odcinka toru wodnego przed portem morskim w Elblągu, bez czego nowa droga wodna wraz z Kanałem Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną nie będzie funkcjonalna.

Prace pogłębiarskie na rzece Elbląg wykonywane przez wykonawcę wybranego przez inwestora, czyli Urząd Morski w Gdyni, kończą się 900 m przed portem. Samorząd Elbląga uważa, że ten ostatni odcinek toru powinien wykonać inwestor (Skarb Państwa – Urząd Morski) a nie samorząd.

„Miasto Elbląg nie posiada kompetencji do pogłębienia torów wodnych na wewnętrznych przepływowych wodach morskich w granicach Portu Morskiego Elbląg. Pogłębienie 900 m toru wodnego do elbląskiego portu to zadanie Skarbu Państwa”- mówił pod koniec roku prezydent Elbląga Witold Wróblewski. 

źródło PAP/ fot. Port Elbląg

Zobacz podobne

Transformacja energetyczna w Polsce zagrożona brakiem fachowców

PL

Karetki wodne na mazurskich jeziorach kończą dyżur

PL

Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie ogłasza nabór!

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie