Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Okręty logistyczne dla Royal Navy

Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii oficjalnie przyznało zrzeszeniu trzech firm kontrakt na program Stałego Wsparcia Floty (Fleet Solid Support, FSS) na budowę jednostek pomocniczych. W skład grupy wchodzą brytyjskie firmy Harland & Wolff, BMT oraz filia hiszpańskiej firmy Navantia.

Program budowy wynoszący blisko 1,6 mld funtów ma zapewnić Royal Navy kluczową zdolność do zaopatrywania swojej floty, w oparciu o brytyjski projekt BMT i z transferem technologii „Shipyard 4.0” realizowanym przez Navantię. Zadaniem trzech okrętów logistycznych będzie dostarczanie zapasów stałych i amunicji okrętom Royal Navy rozmieszczonym na misjach. Będzie to również realizowane w ramach RAS (Replenishment At Sea), czyli systemu odbioru ładunków z jednego okrętu na drugi w czasie ruchu jednostek tak w dzień, jak i w nocy. 

Co należy podkreślić, planowane okręty mają mieć długość blisko 216 metrów. Mało który z służących obecnie w Royal Navy będzie im dorównywał rozmiarami, nawet w przypadku planowanych najnowszych niszczycieli i fregat. Staną się największymi jednostkami w brytyjskiej flocie, ustępując tylko dwóm lotniskowcom typu Queen Elizabeth. Z racji rozmiarów ich możliwości załadunkowe uczynią z nich mobilne stacje zaopatrywania sił morskich.

W związku z przygotowaniami do budowy, minister obrony Wielkiej Brytanii, Ben Wallace odwiedził  stocznię Harland & Wolff w północnoirlandzkim mieście Belfast, gdzie okręty zostaną zbudowane z przesłanych bloków i elementów. Towarzyszyli mu minister Irlandii Północnej Chris Heaton-Harris oraz szefowie firm uczestniczących w projekcie: Ricardo Domínguez (Navantia), Sarah Kenny (BMT) i John Wood (Harland & Wolff).

– Team Resolute rozwinie w Belfaście nowoczesny, solidny i prężnie rozwijający się przemysł stoczniowy, który będzie wspierał budowę okrętów w przyszłości. Poprzez współpracę z Navantia, jednym z wiodących światowych budowniczych, chcemy wykorzystać ich wiedzę i wsparcie oraz zapewnić, że jest to długoterminowa i perspektywiczna współpraca – powiedział minister obrony Wielkiej Brytanii Ben Wallace.

– Navantia jest dumna, że może być częścią tego programu, doceniającego naszą doskonałość technologiczną. Będzie oznaczał wzrost aktywności przemysłu stoczniowego, i zapewni wykwalifikowane miejsca pracy, a także dobrobyt dla obu krajów. Navantia UK jest dowodem naszego zaangażowania w Wielkiej Brytanii – oświadczył prezes Navantia Ricardo Domínguez.

Budowa bloków, z których powstaną okręty, będzie prowadzona w stoczniach Harland & Wolff w Belfaście w Irlandii Północnej, Appledore, a także w stoczni Navantia w Puerto Real w Hiszpanii. Ma rozpocząć się do 2025 roku. Wszystkie trzy mają wejść do eksploatacji w 2032 roku.

Team Resolute ma przyczynić się do realizacji Narodowej Strategii Budowy Statków w Wielkiej Brytanii poprzez wspieranie modernizacji obiektów i szkolenia pracowników. Konsorcjum zainwestuje 77 mln funtów w rewitalizację brytyjskiej infrastruktury stoczniowej oraz kolejne 21 mln funtów w transfer wiedzy i technologii od Navantia UK. Modernizacja będzie niezwykle istotna dla dla krajowego przemysłu stoczniowego, zależnego również od przedsięwzięć związanych z budową okrętów.

Źródło/tt:Navantia/fot.https://www.flickr.com/photos/infogibraltar/28386226189/

Zobacz podobne

PGE i Ørsted sfinalizowały kontrakty na dostawy komponentów dla części morskiej projektu Baltica 2

PL

PGE i Orsted organizują spotkanie z dostawcami ws. Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica

BS

Pływający terminal LNG w Gdańsku coraz bliżej

JS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie