Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo Porty

Znakomite roczne wyniki portów

Operatorzy portowi działający w portach Szczecin-Świnoujście, Gdańsk i Gdynia wypracowali w 2022 roku znakomity wynik operacyjny. W rezultacie porty zamknęły rok 2022 wynikiem 133,2 mln obsłużonych ładunków, co oznacza, że jest to wynik o 18 procent lepszy wobec 2021 roku. Z tego wyniku na port Szczecin-Świnoujście przypada 27,6 proc.

W Warszawie z udziałem wiceministrów infrastruktury Marka Gróbarczyka oraz Grzegorza Witkowskiego odbyła się konferencja prasowa. W jej trakcie ministrowie wraz z zarządami portów morskich Szczecin-Świnoujście, Gdańsk i Gdynia podsumowali znakomity dla polskich portów rok 2022. Wyniki wypracowane z zespole portów Szczecin-Świnoujście zaprezentował wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych, Daniel Stachiewicz.
– 2022 rok był kolejnym rekordowym dla polskich portów morskich. Wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się polskie porty. Jestem przekonany, że na te sukcesy wpływ mają również zrealizowane w ostatnich latach inwestycje, które przyczyniły się do rozwoju tego sektora i zwiększenia możliwości przeładunkowych. Chciałbym w tym miejscu podziękować zarządom i operatorom portów oraz wszystkim pracownikom za wytężoną pracę. Mam nadzieję, że obecny rok przyniesie jeszcze więcej pozytywnych informacji dla polskiej gospodarki morskiej – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Dla portu Szczecin-Świnoujście rok 2022 był rekordowy pod względem ilości obsłużonych ładunków. Porty osiągnęły wynik 36,8 mln ton, są tym samym na plusie wobec 2021 o 11 procent.

To rekord, który został osiągnięty dzięki wszystkim interesariuszom, którzy w porcie pracują. Dziękuję operatorom portowym oraz pracownikom zarządu portu. – powiedział Daniel Stachiewicz, wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych w ZMPSiŚ.
Co ciekawe, rekord wszechczasów, przekraczając tym samym wynik 33,3 mln ton wypracowany w całym 2021 roku, porty dokonały już 30 listopada ub. ur. W efekcie w grudniu pracowały już na rekord.
Rekord zbudowały przeładunki w grupie węgiel, których było więcej aż o blisko 51 procent w stosunku do 2021 roku. Warto dodać, że w obliczu kryzysu energetycznego i wprowadzonego embarga na dostawy węgla z Rosji, wielkość importu samego węgla energetycznego wzrosła aż o 235%. Przez porty Szczecin i Świnoujście sprowadzono ponad 3 mln ton tego surowca w ub. roku.
Inną grupą notującą największe wzrosty są paliwa płynne, których obroty były wyższe o 42,5 procent. Tutaj podkreślić należy znaczący wzrost importu LNG. Do końca roku w gazoporcie obsłużono 58 jednostek, podczas gdy w roku 2021 – 35 (tj. o 23 mniej). Przeładunki skroplonego gazu LNG w 2022 roku wzrosły z 2,7 mln ton do 4,4 mln ton.
Ponadto o 11,4 procent wzrosły obroty w grupie rud metali, wśród których największy udział ma ruda żelaza, której było o 1,6 mln ton z ogólnej liczby 2,1 mln ton. Wzrosły także o ok. 11 procent obroty ładunków z segmentu inne masowe. Dominują tutaj nawozy, ale również takie towary jak surówka żelaza, w dużej mierze pochodząca z Ukrainy i trafiająca docelowo do Europy Zachodniej.
Niestety porty zanotowały też drobne spadki. Obejmują one najważniejszą grupę towarową jaką jest drobnica, w tym drobnica promowa. Prowadzone prace inwestycyjne i remontowe w terminalu promowym w Świnoujściu spowodowały niewielki spadek przewozów o ponad dwa procent. Różna jest też koniunktura na rynku zbóż i w związku z tym w 2022 roku jego przeładunki w Szczecinie i Świnoujściu spadły o 7,6 procent. To po części efekt odblokowania ukraińskich portów i eksportu płodów rolnych bezpośrednio z Ukrainy. Zanotowano też znaczące obroty zbóż w tranzycie, głównie kukurydzy. Przeładunki kontenerów r/r zmniejszyły się o 8 procent.

źródło PJ / fot. port Gdańśk

Zobacz podobne

Największe kontenerowce w polskich portach

BS

„Wierny przysiędze wojskowej, świadom godności oficera Wojska Polskiego, składam Tobie Ojczyzno, uroczyste ślubowanie (…)”

BS

Węglokoks SA nowym właścicielem Przedsiębiorstwa Przeładunkowo-Składowego „Port Północny”

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie