Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

68,2 mln ton – Port Gdańsk pobił kolejny rekord

W ciągu ostatnich 6 lat przeładunki w Porcie Gdańsk wzrosły o 83 proc., osiągając w 2022 r. absolutnie najlepszy wynik w historii – 68,2 mln ton. W porównaniu z ubiegłym rokiem to ponad 28 proc. wzrost. Niewątpliwie za spektakularnym rekordem stoją przeładunki surowców energetycznych.

W dniu 23 stycznia w Ministerstwie Infrastruktury odbyła się konferencja wynikowa podsumowująca miniony rok w polskich portach morskich. Wzięli w niej udział: wiceminister Marek Gróbarczyk, Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz zarządy trzech największych polskich portów: Gdańska, zespołu portów Szczecin-Świnoujście i Gdyni.

-To był fantastyczny rok w polskich portach morskich. Rekord przeładunków z 2021 r. został spektakularnie pobity. Wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się trzy największe polskie porty. W sumie przeładowały 133 mln ton towarów. To o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Embargo na rosyjskie towary pokazało jak istotne są porty morskie, jak ważną rolę odgrywają w kwestii bezpieczeństwa państwa. Jestem przekonany, że na sukcesy naszych portów wpływ mają zrealizowane w ostatnich latach inwestycje, które przyczyniły się do rozwoju tego sektora i zwiększenia możliwości przeładunkowych. Chciałbym podziękować zarządom i operatorom portów oraz wszystkim pracownikom za wytężoną pracę. Mam nadzieję, że obecny rok przyniesie jeszcze więcej pozytywnych informacji dla polskiej gospodarki morskiej – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Z kolei Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury dodał, że polskie porty zdały egzamin w 100 proc. – 24 lutego 2022 r. gdy Rosja napadła na Ukrainę, wiedzieliśmy, że polskie porty odegrają znaczącą rolę. I tak się stało. Wykorzystały swój gospodarczy potencjał. Razem z operatorami portowymi stanęły na wysokości zadania. Jednak za każdym przeładowanym statkiem, za każdym kontenerem stoją ludzie. Będziemy potrzebować kadr. Obecnie na uczelniach morskich kształcimy 7 tys. studentów. To przyszli oficerowie, kapitanowie, logistycy, mechanicy – mówił na konferencji.

Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk przyznał, że 2022 r. stał pod znakiem wielu wyzwań.

Stanęliśmy wobec poważnych wyzwań wynikających z gospodarczych konsekwencji agresji Rosji
na Ukrainę i zamknięcia wschodniej granicy Polski na dostawy surowców, przede wszystkim węgla. Porty morskie w tym Gdańsk, musiały przejąć wolumen tego towaru, który do tej pory był importowany granicą lądową. Udało nam się sprostać temu zadaniu. Dzięki zrealizowanym w ostatnich latach inwestycjom portu takim jak zmodernizowane nabrzeża, place składowe dziś możemy spać spokojnie i nie martwić się o temperatury w naszych domach.
W Porcie Gdańsk w 2022 r. przeładowano łącznie 68,2 mln ton towarów, co stanowi 28 proc. wzrost
w stosunku do roku poprzedniego. To absolutnie najlepszy wynik w historii Portu Gdańsk. Dwie grupy ładunkowe, które wygenerowały największe wzrosty to oczywiście ropa naftowa i węgiel. Przeładunki węgla sięgnęły 13,2 mln ton (wzrost o 175 proc. w stosunku do 2021 r.), w tym ok. 12,5 mln ton w relacji importowej. Z kolei paliwa płynne urosły aż o 35 proc. i pokonały drobnicę, stając się dominującą grupą ładunkową w Porcie Gdańsk. W sumie przeładunki paliw wyniosły 25 mln ton.

Jesteśmy dynamicznie rozwijającym się portem. W rankingach europejskich aspirujemy do pozycji lidera. Nie ma portu, który w ostatniej dekadzie realizowałby takie wzrosty. Cały czas umacniamy swoją pozycję na Bałtyku – w przeładunkach ogółem zajmujemy już 2. miejsce. Wyprzedza nas tylko port Ust Ługa, który jest głównym oknem surowcowym, jeśli chodzi o rosyjską ropę. Ale wierzę w to, że wprowadzone embargo odmieni również i tę sytuację. Sankcje na Rosję będą odczuwalne, gdy przeładunki w tym rosyjskim porcie spadną o 40 – 50 proc. – wyjaśnia prezes Greinke.

Wpływ na wyniki przeładunkowe Portu Gdańsk miały inwestycje, zwłaszcza w Porcie Wewnętrznym, gdzie zmodernizowano około 5 km uniwersalnych nabrzeży, które służą bieżącym przeładunkom
i wprost przekładają się na możliwości obsługi dodatkowego wolumenu towarów.

– Właśnie na przykładzie Portu Wewnętrznego widać jak gigantyczny efekt przynoszą inwestycje
w infrastrukturę portową i suprastrukturę. W ub.r przez jego nabrzeża przeszło 15 mln ton towarów, do niedawna było to 9 mln ton – dodaje prezes Greinke.

W ostatnich 6 latach wartość zrealizowanych inwestycji przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, jak
i podmioty zewnętrzne (kontrahenci, Urząd Morski, PKP PLK) przekroczyła 4,8 mld zł. Planowane
i w trakcie realizacji są kolejne przedsięwzięcia opiewające na ponad 4,2 mld zł.

mat. prasowy Port Gdańśk

Zobacz podobne

Świnoujście na mapie intermodalu: pierwszy pociąg z naczepami dotarł do terminala promowego

Sonia Mrzygłocka

Prezydent podpisał ustawę o różnicowaniu cen w aukcjach dla offshore

BS

W stoczni „Remontowa” zwodowano drugi prom RoPax

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie