Polski Portal Morski
Aktualności Historia

Był jedyną taką konstrukcją w Europie. Most ze Szczecina przechodzi do historii

Był jedynym czynnym kolejowym mostem zwodzonym w Polsce, a jednocześnie jedynym z napędem mechanicznym w Europie . Most nad Regalicą w szczecińskich Podjuchach przechodzi właśnie do historii.

24 stycznia przejechał nim ostatni pociąg do Gryfina. Aktualnie podjęto docyzję o jego rozbiórce. Most został wybudowany i zniszczony przez Niemców, odbudowany został przez Polaków w 1949r.

Mechanizm podnoszenia mostu jest rozwiązany w bardzo oryginalny sposób – po obu stronach toru naprzeciw siebie na niewielkiej wysokości znajdują się dwa wycinki kół zębatych, do których sztywno przymocowana jest część podnoszona. Przetaczanie po bieżniach – listwach zębatych powoduje podnoszenie przęsła. Ciężar części podnoszonej zrównoważony jest przez masywną przeciwwagę, która w pozycji otwartej zajmuje pozycję tuż nad główkami szyn, natomiast w pozycji zamkniętej wznosi się nad torem na wysokości umożliwiającej przejazd pociągu pod nią.

Aby umożliwić przejazd pociągów elektrycznych przez most, zastosowano nietypowe rozwiązanie sieci trakcyjnej. Ruchoma przeciwwaga wymusiła zastosowanie sieci odchylanej na dojeździe do przęsła podnoszonego, natomiast na samym tym przęśle zastosowano zamiast przewodu jezdnego sztywny przewodnik w postaci dwóch ceowników. Ze względów bezpieczeństwa (w pozycji otwartej część przewodnika znajduje się tuż nad poziomem toru) konstrukcja jest uziemiona i przejazd pociągów elektrycznych odbywa się rozpędem i teoretycznie bez konieczności składania pantografów. Jednak z powodu niedopracowania i dużego ryzyka połamania odbieraków obowiązuje nakaz opuszczania pantografów przed wjazdem na most.

W czerwcu 2010 roku na skutek uderzenia barki most został poważne uszkodzony i wymagał naprawy.

Niestety, wraz z czasem konstrukcja zaczęła się psuć. Największym problemem okazały się części, których nikt już nie produkuje. Most nie pozwalał także na swobodne przepłynięcie pod nim lodołamaczy.

Dlatego też podjęto decyzję o rozbiórce konstrukcji, która już wkrótce zostanie zastąpiona nowoczesną przeprawą. Nowy dwutorowy most wybuduje firma Budimex, obiekt ma być gotowy do końca tego roku.

Wyjątkiem od rozbiórki będzie przęsło zwodzone, które wpisane jest do rejestru zabytków.

źródło Wikipedia, media/ fot. Wikimedia commons Kapitel

Zobacz podobne

MI: wielu armatorów zgłasza się do stoczni „Gryfia”

BS

Akcja ratunkowa na terenie Terminalu LNG

BS

Budowa fregaty Miecznik zgodnie z planem

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie