Polski Portal Morski
Aktualności

Ceny zboża pozostają niskie, eksport drogą morską nie będzie duży

Ceny pszenicy na krajowym rynku pozostają niskie. To konsekwencja m.in. małego popytu na pasze wskutek spadku pogłowia świń i redukcji stad drobiu ze względu na ptasią grypę, a także spadków cen ziarna na giełdach światowych – poinformowała we wtorek Izba Zbożowo-Paszowa.

Jak przekazała IZP, na krajowym rynku zbóż transakcji nie ma zbyt wiele. Wytwórnie pasz mają zapasy ziarna, w surowiec zaopatrzone są także młyny. Ewentualne uzupełnianie zapasów odbywa się poprzez zakup ziarna lokalnie, po niskich cenach. Ponadto – jak wskazała Izba – niektóre wytwórnie pasz wstrzymały zakupy ze względu na głęboki spadek pogłowia trzody chlewnej w kraju, a także ogniska ptasiej grypy, co przełoży się na mniejsze zapotrzebowanie na pasze w bieżącym sezonie.

Na rynku widać zarazem większą podaż ziarna. Przede wszystkim więcej zbóż oferują firmy handlowe, które są w posiadaniu dużych zapasów towaru; obecnie znacznie mniej ofert jest ze strony rolników. Potrzeba pozyskania funduszy na zakup środków produkcji powinna jednak wpłynąć na wzrost ofert sprzedaży ziarna w kolejnych tygodniach – uważają eksperci IZP.

W zależności od regionu kraju, pod koniec stycznia br. pszenica konsumpcyjna kosztowała – 1200-1280 zł/t; pszenica paszowa – 1100-1200 zł/t; żyto konsumpcyjne – 950-1050 zł/t; żyto paszowe – 950-1000 zł/t; jęczmień paszowy – 1000-1100 zł/t; pszenżyto – 1000-1100 zł/t; owies paszowy – 950-1100 zł/t; kukurydza – 1050-1150 zł/t; rzepak – 2350-2550 zł/t.

Według Izby Zbożowo-Paszowej eksport zbóż drogą morską w styczniu br. nie będzie duży. Wywóz pszenicy wyniesie około 200 tys. ton, a kukurydzy ok. 100 tys. ton. „Część eksportowanego ziarna pszenicy i kukurydzy będzie stanowić zboże ukraińskie. W związku ze słabym popytem na ziarno ze strony przetwórców, w ostatnim czasie sporo ziarna pszenicy i kukurydzy zostało kupionego przez eksporterów właśnie, głównie od firm skupowych i handlowych, a znacznie mniej od rolników” – poinformowała IZP w newsletterze.

Eksport zbóż na kołach do krajów ościennych ogranicza się do realizacji wcześniejszych kontraktów. Zainteresowanie zakupami polskiego ziarna praktycznie wszystkich zbóż ze strony kontrahentów z Niemiec jest obecnie niewielkie.

W pierwszych tygodniach br. tempo importu ziarna zbóż i rzepaku z Ukrainy wyraźnie osłabło ze względu na spadek cen ziarna na rynku krajowym i znaczne nasycenie krajowego rynku kukurydzą i rzepakiem.

W pierwszych 30 tygodniach bieżącego sezonu 2022/23 (do 22 stycznia br.), import pszenicy do Polski spoza UE wyniósł 575 tys. ton, a kukurydzy – 1263 tys. ton, a rzepaku – 659 tys. ton.

Niskie ceny pszenicy odnotowano także na giełdzie Matif. 23 stycznia ceny pszenicy na giełdzie paryskiej spadły do 279,25 euro/t, tj. najniższego poziomu od 11 miesięcy, po czym odbiły się ze względu na toczącą się wojnę na Ukrainie i związane z nią ryzyka dla rynku.

Na wzrost notowań pszenicy wpłynęły ponadto pogłoski o ponownym popycie ze strony Maroka, największego jak dotąd odbiorcy pszenicy z UE w tym sezonie, oraz wzrost tygodniowej sprzedaży eksportowej pszenicy w USA.

„Niemniej jednak tania pszenica oferowana przez Rosję i Ukrainę na bazie FOB prawdopodobnie w dalszym ciągu będzie pokrywać popyt eksportowy ze strony kluczowych importerów z Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej w najbliższych tygodniach” – przekazali analitycy firmy Sparks.

W piątek cena pszenicy w kontrakcie marcowym 2023 na giełdzie Matif wyniosła 286,00 euro/t i była o 0,4 proc. wyższa niż przed tygodniem, a w kontrakcie majowym 2023 wzrosła o 0,5 proc. i wyniosła 283,25 euro/t.

Tuż przed rozpoczęciem rosyjskiej inwazji na Ukrainę, pszenica kosztowała na paryskiej giełdzie 294 euro/t, natomiast na początku lutego 2022 r. ziarno można było kupić za ok. 250 euro/t.

Źródło: PAP Fot.: General Cargo Vessel

Zobacz podobne

Wuprohyd Sp. z o.o. – Wykonawcą usługi projektowej dla Stocznia Gryfia

AB

770 mld zł z nowego budżetu UE trafi do Polski. Sejm przyjął ustawę o zasobach własnych UE

MZ

Jak powstawał terminal LNG w Świnoujściu  

JK

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie