Polski Portal Morski
Aktualności Historia Stocznie

26 lat temu w Stoczni Szczecińskiej rozpoczęła się budowa statku dla Shella

5 lutego 1997 roku w Stoczni Szczecińskiej położono stępkę pod produktowiec oznaczony symbolem B 575 „Helix”.

W latach 90 Stocznia w  Szczecinie miała jeden z najlepszych swoich okresów. Poza kontenerowcami, które budowano rozpoczęto tworzenie dwóch prototypowych produktowców (oba zostały Znaczącymi Statkami Roku). Pierwszy, który opuścił pochylnię, nosił nazwę „Helix”. Zbudowano go dla australijskiej filii Shella. Kolejnym był „Engen Rainbow” dla południowoafrykańskiego Unicorn Lines. Skomplikowana jednostka, jaką jest produktowiec, może jednocześnie przewozić w zbiornikach kilka produktów rafinacji ropy naftowej.

Helix o nośności 39 871 DWT długości 182,99 m i szerokości 32,20 m zbudowany został dla znanej firmy z sektora paliwowego Shell. Wodowanie obyło się 7 maja1997 roku, a miesiąc później 27 czerwca armator odebrał statek ze stoczni. Był to dla Stoczni Szczecińskiej bardzo prestiżowy kontrakt.

Na jednostce znajdowały się 22 zbiorniki o łącznej pojemności 12 000 metrów sześciennych przeznaczone do transportu różnego rodzaju ładunków chemicznych.

W roku 1997 „Helix” znalazł się na liście najciekawszych statków tzw. „Significant Ships” ogłaszanej przez brytyjskie Królewskie Stowarzyszenie Projektantów Okrętowych (Royal Institution of Naval Architects).
Przez wiele lat chemikaliowiec był eksploatowany pod banderą Australii, a jego portem macierzystym był Geelong.
W roku 2011, a więc po 14 latach eksploatacji statek został sprzedany firmie Teekay Shipping, która zmieniła nazwę jednostki na „Araluen Spirit”. Kolejnym właścicielem był południowoafrykański operator Unicorn Tankers, który w 2014 roku sprzedał statek do Indonezji, gdzie nabywca zmienił nazwę na „Hippo”. Historia „Helixa” zakończyła się w roku 2022, kiedy po 25 latach eksploatacji trafił do stoczni złomowej w Bangladeszu.
„Helix” okazał się pojedynczym projektem. Nie miał następcy, bowiem budowa jednostek oznaczonych symbolem B 578 nie była kontynuowana.

źródło Infomare / fot. Marek Czasnojć

Zobacz podobne

Niemiecki sąd podtrzymał odmowę derogacji dla Nord Stream 2

KM

Prom linii TT-Line zmienił nazwę

KM

Podniesienie bandery na ORP Gryf

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie