Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Nowe morskie podejście do Świnoujścia okazją do rozwoju i niezależności

Polski rząd chce uniezależnić się od Niemiec i wybudować nowe morskie podejście do Świnoujścia.

Taki plan zakłada opracowywany przez Urząd Morski wieloletni program inwestycyjny. Budowa będzie związana z realizacją głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu – mówi wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

– Co jest istotne, całkowicie wiąże się z nowym podejściem do portu Szczecin-Świnoujście, omijającym wody niemieckie. W ten sposób wychodzimy ze wszelkich uzgodnień transgranicznych, a przede wszystkim z raportów oddziaływania środowiskowego. Jest to dzisiaj głównym narzędziem przeciwdziałania rozwojowi Szczecina i Świnoujścia, które stosuje strona niemiecka – mówi Gróbarczyk.

Inwestycja będzie o wiele większa niż pogłębienie toru wodnego do Szczecina do 12,5 metra.

– To jest przełomowa inwestycja. Szacujemy, że koszt będzie się zamykał w granicach 7-10 miliardów złotych. Oczywiście jest to program wieloletni. Ma wiele źródeł finansowania, nie jest oparty tylko i wyłącznie na budżecie państwa – mówi wiceminister infrastruktury.

W 1985 roku rozpoczął się konflikt władz komunistycznej Polski i Niemiec o granicę na Zatoce Pomorskiej. W 1989 r. podpisano umowę o rozgraniczeniu obszarów morskich. Do dziś pojawiają się jednak sprawy sporne, np. przy opracowywaniu planów ogólnych zagospodarowania obszarów morskich.

źródło Radio Szczecin / fot. © Mateusz War. / Wikimedia Commons

Zobacz podobne

Kanada rozważa zakup francuskich okrętów podwodnych

BS

Polska i Niemcy ramię w ramię podczas kolejnej akcji lodołamania. „Jesteśmy gotowi na zimę”

KM

Święto Morza 2022 w Gdyni

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie