Polski Portal Morski
Aktualności Środowisko

Rząd Czech definitywnie zrezygnował z projektu kanału Dunaj-Odra-Łaba

Rząd Czech w środę podjął decyzje o rezygnacji z ochrony terenów wzdłuż planowanej od lat inwestycji kanału Dunaj-Odra-Łaba. Tym samym tereny mogą być wykorzystywane w innych projektach inwestycyjnych, o co apelowały samorządy, a idea wybudowania kanału definitywnie została pogrzebana.

Czeski centroprawicowy rząd Petra Fiali na posiedzeniu w środę ostatecznie porzucił plany realizacji „megalomańskiego projektu”, jak określił kanał Dunaj-Odra-Łaba minister transportu Martin Kupka na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu. Decyzja gabinetu pozbawiła ochrony grunty, które dotąd nie mogły być wykorzystywane w innym celu, niż potrzeby budowy ewentualnego szlaku wodnego. Ochronę wprowadzono w 2010 r.

Zwolennikiem budowy środkowoeuropejskiej trasy wodnej, której plany powstawały już w średniowieczu i do których wielokrotnie wracano, był kończący w marcu br. druga kadencję Milosz Zeman.

Według analizy przygotowanej przez poprzedni gabinet Andreja Babisza projekt miał kosztować prawie 586 mld koron, czyli ponad 21 mld euro.

Zwolennicy budowy kanału, w tym prezydent Zeman podkreślali, że realizacja inwestycji przyniosłaby zyski ekonomiczne i pomogłaby podupadającemu przemysłowi żeglugowemu w Republice Czeskiej, a także umożliwiłaby lepsze zarządzanie zapasami wody. Z kolei ekolodzy argumentowali, że korytarz zniszczyłby pozostałości względnie naturalnych ekosystemów Europy Środkowej i miałby znaczący negatywny wpływ na krajobraz i systemy wodne.

Na konferencji prasowej po posiedzeniu gabinetu podkreślono, że decyzja nie obejmuje ewentualnych zmian dotyczących rzeki Łaby na odcinku od Pardubice do granicy czesko-niemieckiej i rzeki Wełtawy na odcinku Mielnik-Praga-Czeskie Budziejowice.

źródło PAP/ fot. Jaroslav Kubec, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7649115

Zobacz podobne

Reuters: USA „silnie zasugerowały” Niemcom, by nie oddawali kontroli nad termialem portu w Hamburgu chińskiej firmie

BS

Polskie okręty podwodne zwane Malutkimi

BS

ORLEN dynamicznie rozwija się w Norwegii, by zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne Polski

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie