Argus Media opisuje polskie PGNiG jako potentata na rynku globalnym LNG. Jak podaje polska kontrolowana przez państwo spółka naftowo-gazowa PGNiG wykorzysta swój terminal LNG o przepustowości 3,6 mln ton rocznie w Świnoujściu, aby zaatakować globalne i regionalne rynki gazu ziemnego.
Firma rozpocznie uczestnictwo w rynku spot LNG, w tym możliwości importu ładunków spotowych do Polski, a także sprzedaży LNG nabywcom w innych krajach. Zaczął oferować usługi załadunku LNG na ciężarówki i planuje dostarczać ciężarówki w małych ilościach do klientów krajowych i niemieckich.
PGNiG, poprzez swoją spółkę handlową PST z siedzibą w Niemczech, szuka możliwości importu LNG i regazyfikacji dla krajów sąsiednich, w tym Ukrainy i Niemiec, powiedział dyrektor zarządzający PST Uwe Bode. PGNiG prowadzi już aktywny handel gazem rurociągowym m.in. w Niemczech, Austrii, Holandii i Wielkiej Brytanii.
PGNiG zarezerwowało 65 proc. przepustowości terminalu LNG w Świnoujściu i ma kontrakt na 1 mln ton LNG rocznie od katarskiego państwowego producenta Qatargas. To pozostawia firmie około 1,4 mln ton rocznie okazji do handlu spot, krótkoterminowego i średnioterminowego, powiedział Bode.
PST otworzyło nowe biuro handlu spot i krótkoterminowego LNG w Londynie, które będzie w pełni operacyjne od końca marca. „Londyn jest europejskim centrum handlu tym surowcem. Nasza obecność tutaj umożliwi nam zakup gazu ziemnego na potrzeby firm po bardziej konkurencyjnych cenach” – powiedział prezes PGNiG Piotr Woźniak.
Polska zaimportowała dotychczas 11 pozycji. Obejmuje to dwa ładunki komisyjne, osiem ładunków w ramach długoterminowego kontraktu z Qatargas i jeden ładunek spot z kontrolowanego przez państwo norweskiego Statoil.
Oczekuje się, że nadwyżka podaży LNG stworzy dalsze możliwości handlu spotowego dla firm z europejskimi możliwościami importowymi, zwłaszcza przy wzroście ładunków z USA bez miejsc docelowych, powiedział Bode. „Azja nie połknie wszystkich tomów” – powiedział.
Inne inwestycje obejmują korytarz gazowy północ-południe, który łączyłby terminal w Świnoujściu z planowanym chorwackim terminalem LNG na wyspie Krk.
źródło Argus Mediia / fot. PGNiG