Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Polskie PGNiG celuje w globalny rynek LNG

Argus Media opisuje polskie PGNiG jako potentata na rynku globalnym LNG. Jak podaje polska kontrolowana przez państwo spółka naftowo-gazowa PGNiG wykorzysta swój terminal LNG o przepustowości 3,6 mln ton rocznie w Świnoujściu, aby zaatakować globalne i regionalne rynki gazu ziemnego.

Firma rozpocznie uczestnictwo w rynku spot LNG, w tym możliwości importu ładunków spotowych do Polski, a także sprzedaży LNG nabywcom w innych krajach. Zaczął oferować usługi załadunku LNG na ciężarówki i planuje dostarczać ciężarówki w małych ilościach do klientów krajowych i niemieckich.

PGNiG, poprzez swoją spółkę handlową PST z siedzibą w Niemczech, szuka możliwości importu LNG i regazyfikacji dla krajów sąsiednich, w tym Ukrainy i Niemiec, powiedział dyrektor zarządzający PST Uwe Bode. PGNiG prowadzi już aktywny handel gazem rurociągowym m.in. w Niemczech, Austrii, Holandii i Wielkiej Brytanii.

PGNiG zarezerwowało 65 proc. przepustowości terminalu LNG w Świnoujściu i ma kontrakt na 1 mln ton LNG rocznie od katarskiego państwowego producenta Qatargas. To pozostawia firmie około 1,4 mln ton rocznie okazji do handlu spot, krótkoterminowego i średnioterminowego, powiedział Bode.

PST otworzyło nowe biuro handlu spot i krótkoterminowego LNG w Londynie, które będzie w pełni operacyjne od końca marca. „Londyn jest europejskim centrum handlu tym surowcem. Nasza obecność tutaj umożliwi nam zakup gazu ziemnego na potrzeby firm po bardziej konkurencyjnych cenach” – powiedział prezes PGNiG Piotr Woźniak.

Polska zaimportowała dotychczas 11 pozycji. Obejmuje to dwa ładunki komisyjne, osiem ładunków w ramach długoterminowego kontraktu z Qatargas i jeden ładunek spot z kontrolowanego przez państwo norweskiego Statoil.

Oczekuje się, że nadwyżka podaży LNG stworzy dalsze możliwości handlu spotowego dla firm z europejskimi możliwościami importowymi, zwłaszcza przy wzroście ładunków z USA bez miejsc docelowych, powiedział Bode. „Azja nie połknie wszystkich tomów” – powiedział.

Inne inwestycje obejmują korytarz gazowy północ-południe, który łączyłby terminal w Świnoujściu z planowanym chorwackim terminalem LNG na wyspie Krk.

źródło Argus Mediia / fot. PGNiG

Zobacz podobne

Bezemisyjny samochodowiec we flocie Höegh Autoliners w 2023 roku?

AB

PIE: możliwe jest ograniczenie importu rosyjskiej ropy do UE

BS

Armia: Korea Płn. wystrzeliła kolejne pociski artyleryjskie do morza

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie