Prace na budowie nowego głębokowodnego nabrzeża T3 postępują zgodnie z planem.
W styczniu zakończono pogrążanie ściany szczelnej nabrzeża zamykającego północnego. Przystąpiliśmy także do montażu kleszczy oraz stabilizacji ściany za pomocą kotew klapowych, co pozwoli na zasyp materiałem pochodzącym z pogłębiania w północnej części terminala i otwarcie kolejnych frontów robót, związanych z robotami żelbetowymi.
W połowie stycznia uruchomiono do pracy trzecią pogłębiarkę TSHD Uilenspiegel, która posiada trzykrotnie większą wydajność od pozostałych dwóch, które były wcześniej zmobilizowane.
Równolegle na placu budowy pracują trzy pogłębiarki wykonujące roboty czerpalne w obszarze przyszłościowego basenu terminala T3 oraz roboty refulacyjne. Aktualnie zaawansowanie robót refulacyjnych sięga ok. 20 %. Obszar refulacji podzielony jest na dwa sektory – północny i południowy, które wykonawca wyplenia refulatem. W sektorze południowym poziom refulacji przewyższa poziom morza, co można dostrzec z plaży.
Projektowany obszar całkowitego zalądowienia Terminala T3 to ponad 36 hektarów, do którego należy użyć ponad 4,5 miliona metrów sześciennych materiału. O tyle powiększy się terytorium Polski.
W najbliższych dniach rozpocznie się pogrążanie elementów konstrukcji nabrzeża głównego, które wykonane jest z pali o średnicy 1,42 metra i długości od 35 – 40 metrów, a przestrzenie pomiędzy palami zostaną wypełnione grodzą o długości 24 metrów każda.
Uruchomienie nowego nabrzeża przewidziane jest w połowie 2024 roku.
Po ukończeniu T3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych .
źródło/ fot./mat/ filmowy Baltic Hub