Budowa tunelu pod Świną jest na ukończeniu, zostało bardzo niewiele prac. Zaawansowanie prac wynosi ponad 90 proc. W maju tunelem mają już pojechać kierowcy. Na budowie oczywiście praca wre! Trwają roboty wykończeniowe i instalacyjne.
W tunelu zostanie uruchomiony szereg instalacji, między innymi instalacja wyciągowa, hydrantowa czy sieć światłowodowa. Planowane jest także uruchomienie systemu SCADA, którym będzie można sterować z Biura Centrum Obsługi. Dzięki niemu wszystkie systemy będą skoordynowane i będzie można na bieżąco podglądać stan każdego urządzenia funkcjonującego w tunelu.
Na placu budowy trwają prace wykończeniowe
W budynku Biura Centrum Obsługi trwają prace wykończeniowe, a już niedługo zostanie uruchomiona instalacja oraz urządzenia potrzebne do jego obsługi. Prace kontynuowane są także w budynku Stacji Trafo TK1, gdzie oprócz montażu elementów wentylacji zostaną zamontowane instalacje oświetlenia i uziemiająca. Nawierzchnia dla pieszych przy parkingu Biura Centrum Obsługi będzie dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami. Wzdłuż trasy dojazdowej DD1 powstanie ogrodzenie. Pojawią się również znaki zmiennej treści.
Na wyspie Wolin tereny zielone, skarpy oraz pobocza zostaną wyprofilowane, a na ścieżce rowerowej pojawi się nawierzchnia bitumiczna. W budynku Stacji Trafo TK2 powstaje elewacja i pokrycie dachowe. Zaplanowano też uruchomienie rozdzielnic, transformatorów, podpięcie i uruchomienie oświetlenia.
W części rampowej powstaje elewacja
Jeszcze w tym miesiącu w komorze startowej oraz w komorze odbiorczej nastąpi rektyfikacja, a więc obróbka wszystkich elementów podkonstrukcji obudowy panelowej ścian. Na oczepach zamontowano balustrady, prowadzone są roboty wykończeniowe. W tunelu wykonywana jest też kosmetyka powierzchni betonowych i ich doszczelnienie.
To będzie najdłuższy podwodny tunel w Polsce. – A najniżej położone miejsce w tunelu znajduje się 39 metrów pod lustrem wody. Cały tunel ma 1780 długości, a przejazd nim zajmie 2 minuty.
Zapraszamy do obejrzenia najprawdopodobniej ostatniego „przejścia tunelem” przed ułożeniem masy bitumicznej.
źródło / fot. / mat. filmowy Urząd Miasta Świnoujście