Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Morski terminal Orlenu początkowo będzie mógł obsługiwać ok. 130 statków rocznie, docelowo więcej

Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen, który ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku, początkowo będzie mógł obsługiwać ok. 130 statków rocznie. Docelowo liczba jednostek ma być nawet trzy razy większa – podał w lutowym wydaniu „Magazyn GO!”, wewnętrzny periodyk koncernu.

Informując o inwestycjach Grupy Orlen na Pomorzu, „Magazyn GO!” podkreślił, że terminal morski umożliwi przeładunek ponad 1 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów. Dodano, że z inwestycją tą „ściśle powiązany jest” powstający także w Gdańsku Hydrokrakingowy Blok Olejowy (HBO), który produkować będzie w ciągu roku ponad 400 tys. ton olejów i kilkadziesiąt tysięcy ton półproduktów paliwowych.

„Decyzje o budowie morskiego terminalu przeładunkowego czy HBO umacniają pozycję Orlenu jako inwestora, który intensywnie rozwija przejęte aktywa w ramach fuzji z Grupą Lotos. Tym samym potwierdzamy nasze deklaracje, że zakład w Gdańsku nie straci na tym połączeniu” – zaznaczył w publikacji periodyk Grupy Orlen.

W artykule przypomniano, że „celem budowy terminalu jest zapewnienie alternatywnej drogi transportu towarów do i z Rafinerii Gdańskiej”, dzięki czemu, „oprócz uniezależnienia się od innych portów przeładunkowych, odciążona zostanie także bocznica kolejowa na terenie rafinerii”.

„Na początku terminal będzie mógł obsługiwać ok. 130 statków rocznie, a docelowo ta liczba ma być nawet potrojona” – zapowiedziano w „Magazynie GO!”. Podkreślono przy tym, że jeden statek mieści tyle produktów, ile trzy składy kolejowe, a tankowce przy nabrzeżu na Martwej Wisły zaczną cumować już w 2025 r.

Jak podano w artykule, budżet projektu to 0,5 mld zł, natomiast wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum firm z Grupą NDI z Sopotu na czele. Wskazano zarazem, że realizacja projektu, „zwłaszcza w kontekście wzrostu cen dostaw i usług budowlanych po inwazji Rosji na Ukrainę, będzie możliwa tylko przez silny podmiot, którym jest Grupa Orlen”.

„Magazyn GO!” zwrócił uwagę, że w 2022 r. w Gdańsku rozpoczęła się budowa nowoczesnej instalacji HBO do produkcji „wysokiej jakości olejów bazowych grupy II”, które – ze względu na znacznie lepsze właściwości eksploatacyjne, w tym odporność na utlenianie, wysoki wskaźnik lepkości i niższą zawartość siarki – „stopniowo wypierają z rynku oleje bazowe grupy I”.

„Dzięki realizacji projektu HBO możliwe będzie wygenerowanie wyższych marż ze sprzedaży produktów przerobu ropy naftowej” – podkreślono w publikacji. Zaznaczono przy tym, że wprowadzenie na polski i zagraniczne rynki olejów bazowych grupy II spowoduje też wzrost konkurencyjności Grupy Orlen.

W artykule wspomniano, że generalnym wykonawcą projektu HBO jest włoska firma Kinetics Technology, a wartość inwestycji to ponad 1,4 mld zł. „Prace mają zostać ukończone w 2025 r.” – podał „Magazyn GO!”.

Odnosząc się do innych inwestycji, wewnętrzny periodyk Grupy Orlen poinformował, że spółka Lotos Kolej, „jeden z wiodących towarowych przewoźników kolejowych w Polsce”, prowadzi obecnie projekt zakupu 10 lokomotyw elektrycznych. „Jego wartość wynosi ok. 160 mln zł” – podano. Zaznaczono, że „dodatkowo, wychodząc naprzeciw rosnącym kosztom energii i gazu, spółka zamierza realizować inwestycje w fotowoltaikę oraz pompy ciepła”.

źródło PAP/ fot. Grupa NDI

Zobacz podobne

Polska jest niezależna energetycznie od Rosji

PL

Wody to nie śmietnik, dlatego dbajmy o czystość wód – dla nas i dla zdrowych ekosystemów

KM

Otwarto Krakowską Pijalnię Zdrojową – z wodą mineralną wydobywaną w centrum miasta

JJ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie