Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen, który ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku, początkowo będzie mógł obsługiwać ok. 130 statków rocznie. Docelowo liczba jednostek ma być nawet trzy razy większa – podał w lutowym wydaniu „Magazyn GO!”, wewnętrzny periodyk koncernu.
Informując o inwestycjach Grupy Orlen na Pomorzu, „Magazyn GO!” podkreślił, że terminal morski umożliwi przeładunek ponad 1 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów. Dodano, że z inwestycją tą „ściśle powiązany jest” powstający także w Gdańsku Hydrokrakingowy Blok Olejowy (HBO), który produkować będzie w ciągu roku ponad 400 tys. ton olejów i kilkadziesiąt tysięcy ton półproduktów paliwowych.
„Decyzje o budowie morskiego terminalu przeładunkowego czy HBO umacniają pozycję Orlenu jako inwestora, który intensywnie rozwija przejęte aktywa w ramach fuzji z Grupą Lotos. Tym samym potwierdzamy nasze deklaracje, że zakład w Gdańsku nie straci na tym połączeniu” – zaznaczył w publikacji periodyk Grupy Orlen.
W artykule przypomniano, że „celem budowy terminalu jest zapewnienie alternatywnej drogi transportu towarów do i z Rafinerii Gdańskiej”, dzięki czemu, „oprócz uniezależnienia się od innych portów przeładunkowych, odciążona zostanie także bocznica kolejowa na terenie rafinerii”.
„Na początku terminal będzie mógł obsługiwać ok. 130 statków rocznie, a docelowo ta liczba ma być nawet potrojona” – zapowiedziano w „Magazynie GO!”. Podkreślono przy tym, że jeden statek mieści tyle produktów, ile trzy składy kolejowe, a tankowce przy nabrzeżu na Martwej Wisły zaczną cumować już w 2025 r.
Jak podano w artykule, budżet projektu to 0,5 mld zł, natomiast wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum firm z Grupą NDI z Sopotu na czele. Wskazano zarazem, że realizacja projektu, „zwłaszcza w kontekście wzrostu cen dostaw i usług budowlanych po inwazji Rosji na Ukrainę, będzie możliwa tylko przez silny podmiot, którym jest Grupa Orlen”.
„Magazyn GO!” zwrócił uwagę, że w 2022 r. w Gdańsku rozpoczęła się budowa nowoczesnej instalacji HBO do produkcji „wysokiej jakości olejów bazowych grupy II”, które – ze względu na znacznie lepsze właściwości eksploatacyjne, w tym odporność na utlenianie, wysoki wskaźnik lepkości i niższą zawartość siarki – „stopniowo wypierają z rynku oleje bazowe grupy I”.
„Dzięki realizacji projektu HBO możliwe będzie wygenerowanie wyższych marż ze sprzedaży produktów przerobu ropy naftowej” – podkreślono w publikacji. Zaznaczono przy tym, że wprowadzenie na polski i zagraniczne rynki olejów bazowych grupy II spowoduje też wzrost konkurencyjności Grupy Orlen.
W artykule wspomniano, że generalnym wykonawcą projektu HBO jest włoska firma Kinetics Technology, a wartość inwestycji to ponad 1,4 mld zł. „Prace mają zostać ukończone w 2025 r.” – podał „Magazyn GO!”.
Odnosząc się do innych inwestycji, wewnętrzny periodyk Grupy Orlen poinformował, że spółka Lotos Kolej, „jeden z wiodących towarowych przewoźników kolejowych w Polsce”, prowadzi obecnie projekt zakupu 10 lokomotyw elektrycznych. „Jego wartość wynosi ok. 160 mln zł” – podano. Zaznaczono, że „dodatkowo, wychodząc naprzeciw rosnącym kosztom energii i gazu, spółka zamierza realizować inwestycje w fotowoltaikę oraz pompy ciepła”.
źródło PAP/ fot. Grupa NDI