Od ubiegłego roku największy na świecie drewniany żaglowiec Götheborg pływa po Europie i zaprasza gości na pokład.
Jednostka jest repliką XVIII-wiecznego statku handlowego, który zatonął w Göteborgu w 1745 r. 47 metrów długości, 11 metrów szerokości oraz 788 ton tonażu to parametry, które czynią go największym oceanicznym drewnianym żaglowcem na świecie. Powierzchnia żagli to powierzchnia ok. 2 tysięcy metrów kwadratowych. Załogę tworzy ok. 80 osób.
Replika jest wierna oryginałowi, powstała z dębów rosnących w Niemczech i w Polsce. Nawet gwoździe – tak jak kiedyś – tworzono ręcznie. Wnętrze natomiast jest bardzo nowoczesne. Statek ma radary, radiostację, system GPS a napędza go silnik Volvo o mocy 1100 koni mechanicznych. Götheborg jest też wyposażony w 10 dział gotowych do salutowania.
Po opuszczeniu portu macierzystego w czerwcu 2022 podróżował po Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym, po czym ruszył na południe w kierunku Morza Śródziemnego. Jedno z najbardziej widowiskowych i nagłaśnianych zawinięć miało miejsce w Londynie, gdzie tysiące ludzi entuzjastycznie witało statek płynący w górę Tamizy, kiedy mijał Tower Bridge.
Po odwiedzeniu w sumie 12 europejskich portów i przyjęciu ponad 60 tys. gości, żaglowiec zacumował na zimowy postój w Barcelonie. Już 20 marca wyruszy z powrotem do Szwecji, gdzie odegra istotną rolę w obchodach 400-lecia miasta Göteborg.
źródło Infomare/ fot. VesselFinder