Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Wielka modernizacja nabrzeża w porcie rybackim w Kołobrzegu.

W kołobrzeskim porcie rybackim trwa remont 166 – metrowego nabrzeża, które kołobrzeżanie kojarzą z dawnym Przedsiębiorstwem Połowów i Usług Rybackich Barka. To już ostatnia z nieruchomości Zarządu Portu Morskiego, (znajdująca się w części rybackiej) która musiała przejść kapitalny remont. Koszt inwestycji, to blisko 7,8 mln zł netto. Całość pokrywa unijne dofinansowanie.

Mowa o nabrzeżu i placu składowym o powierzchni blisko 12 tys. m kwadratowych. Ostatnio cumowało tu sześć jednostek rybackich. Na czas remontu musiały zmienić miejsce postoju. Tu można było dokonać przeładunku, posortować ryby (przy użyciu portowych sortownic), naprawić sieci. Tak będzie też po remoncie, ale: – Dzięki tej inwestycji podniesie się bezpieczeństwo i komfort pracy kołobrzeskich rybaków – podkreśla prezes ZPM Artur Lijewski. Jak wylicza, w ramach inwestycji powstaje nowy oczep, zamontowane będą nowe urządzenia odbojowe. Plac składowy czeka całkowita przemiana. Będzie nowa nawierzchnia, nowe ogrodzenie z główną bramą wjazdową, sieć energetyczna, wodociągowo – hydrantowa oraz kanalizacja deszczowa.

Po Barce, po SuperFish-u

ZPM kupił nabrzeże i plac w 2014 r. od kolejnego właściciela – spółki SuperFish. Już wtedy nowy nabytek wymagał pilnej modernizacji. – Miejscami ukruszenia betonu były już tak duże, że widoczne było zbrojenie – mówi Wiktor Popiołek, dyrektor operacyjny ZPM. – Największą bolączką był plac, mocno zapadnięty w centralnej części. Po deszczach tworzyło się tam małe jezioro. Dziś już wiemy z czego to wynikało: okazało się, że do wzmocnienia gruntu pod betonowymi płytami, prawdopodobnie użyto piasku pochodzącego z refulacji, czyli mówiąc najprościej – z plaży. A to nie jest materiał, którym da się wzmocnić grunt na tyle, by poruszał się po nim ciężki sprzęt.

Dofinansowanie na całą inwestycję

Inwestycja zapowiadała się na bardzo kosztowną. Jak mówi dyrektor Popiołek, od początku ZPM próbował więc zdobyć na nią dofinansowanie. Udało się w 2021 roku, za pośrednictwem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, rozdysponowującej dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” – działanie 1.12. ZPM złożył wniosek w marcu, a w listopadzie podpisywano umowę na 8 mln 687 tys. zł netto. Przetarg na projekt i wykonawstwo wygrała firma Hydrobud S.A., z Ustronia Morskiego, doskonale znana na polskim wybrzeżu. W samym Kołobrzegu budowała m.in. nowy basen portowy na Wyspie Solnej (dziś nosi mię Ligi Morskiej i Rzecznej). Teraz Hydrobud gotów był wykonać modernizację placu i nabrzeża za blisko 7,8 mln zł netto.

Budowa zależna od pogody i … wysokości tafli wody

Inwestycja powinna się zakończyć w połowie 2023 roku. Gdy w środę byliśmy na placu budowy, kończyły się prace nad betonowym oczepem nabrzeża, czyli mówiąc w skrócie tym, co widzimy od strony wody. Prace polegały na skuciu starego oczepu żeby dostać się do zbrojenia. Nowe zbrojenie łączono ze starym i przy użyciu szalunków nadlewano beton. Zwłaszcza na tym etapie inwestycji arcyważna była pogoda, a dokładniej kierunek i siła wiatru, od których zależy również poziom wady w basenie portowy – a potrafi się wahać w granicach do 70 cm.

Na placu trwa budowa całej infrastruktury podziemnej. W części już wylewane są pierwsze warstwy betonu.

I do tego stacja odbioru ścieków

Jak usłyszeliśmy od Wiktora Popiołka, zakończenie tej wielkiej, portowej inwestycji zbiegnie się z oddaniem do użytku mniejszej, ale ważnej, bo wzbogacającej ofertę portu: – Z tego samego Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze, uzyskaliśmy też dofinansowanie nowej stacji do odbioru ścieków bytowych z jednostek. To będzie duża stacja, do której mogą się podłączać np. promy pasażerskie czy większe jednostki rybackie. Odbierzemy od nich bezpośrednio ścieki, przekazując je dalej do instalacji Miejskich Wodociągów i Kanalizacji w Kołobrzegu.

Taka stacja kosztuje ok. 300 tys. zł, dofinansowanie – ok. 120 tys. zł.

źródło https://kolobrzeg.naszemiasto.pl/wielka-modernizacja-nabrzeza-w-porcie-rybackim-w-kolobrzegu/ / fot. UM Kołobrzeg

Zobacz podobne

Terminal LNG w Świnoujściu pobił rekord

AB

Siódmy projekt morskiej farmy wiatrowej z decyzją Prezesa URE o przyznaniu wsparcia

KM

PGNiG wyczarterowało na 2022 r. trzy metanowce do przewozu LNG

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie