Polski Portal Morski
Aktualności Historia

85. rocznica podniesienia bandery na największym okręcie bojowym Marynarki Wojennej II RP

Był największym okrętem bojowym Marynarki Wojennej II Rzeczypospolitej. ORP Gryf, bo oonim mowa, obok podstawowej funkcji stawiacza min miał również pełnić funkcję szkolne i reprezentacyjne. Budowa tak dużego okrętu w polskich stoczniach była w tamtym okresie niemożliwa, powierzono ją więc francuskiej stoczni Chantiers et Ateliers Augustin Normand w Hawrze, pomimo złych doświadczeń z prowadzoną przez nią budową okrętu podwodnego „Wilk”, głównie na skutek nacisków politycznych. Po zakończeniu prac wykończeniowych, 27 lutego 1938 w Hawrze podniesiono na okręcie uroczyście polską banderę.

Służba ORP Gryf nie była zbyt długa, ponieważ jednostka do Polski dotarła 6 marca 1938 roku. Aż do wybuchu wojny okręt wykorzystywano do zadań szkoleniowych oraz rejsów kurtuazyjnych m.in. do Finlandii.

Gryf” był największym bojowym okrętem polskim w okresie II RP. Jego załoga składała się z ponad 200 marynarzy, którzy mieli do dyspozycji sześć dział o kalibrze 120 mm, cztery działa przeciwlotnicze, tyle samo ciężkich karabinów przeciwlotniczych i 300 min. 

Jednak imponujące uzbrojenie „Gryfa” na niewiele się zdało podczas wojny 1939 roku.

ORP ”Gryf” został zbudowany we Francji jako największy bojowy okręt Polskiej Marynarki Wojennej w okresie II RP. We wrześniu 1939 roku bez skutku próbował postawić zagrodę minową na Zatoce Gdańskiej. 3 września brał udział w pojedynku artyleryjskim z niemieckimi niszczycielami. Tego samego dnia został zatopiony przez niemieckie lotnictwo.

Po klęsce wrześniowej Niemcy wydobyli wrak „Gryfa” i ustawili go jako cel do ćwiczeń lotnictwa i artylerii. Po zakończeniu wojny jednostka w podobny sposób była wykorzystywana przez polską Marynarkę wojenną. Pod koniec lat pięćdziesiątych większość fragmentów okrętu podniesiono i zezłomowano. Do dziś na dnie na Rybitwiej Mieliźnie pozostają szczątki „Gryfa”.

źródło MMW; media/ fot. Wikimedia Commons

Zobacz podobne

Odbudowa jazów na terenie Zarządu Zlewni w Nysie w ramach Programu Kształtowania Zasobów Wodnych dla rolnictwa

KM

Minister Marek Gróbarczyk o budowie terminala pasażerskiego w Świnoujściu

JS

Port Gdańsk przygotowuje się do modernizacji 4 kolejnych nabrzeży

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie