Polski Portal Morski
Aktualności

Odbyły się polsko-koreańskie rozmowy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Współpraca polsko-koreańska przy realizacji CPK oraz plany na najbliższe miesiące w tym zakresie były tematami spotkania pełnomocnika rządu ds. CPK Marcina Horały ze starszym sekretarzem ds. strategii w Kancelarii Prezydenta Republiki Korei Jang Sun Minem – poinformowało we wtorek MFiPR.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej poinformowało we wtorkowym komunikacie, że wiceminister tego resortu, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała rozmawiał ze starszym sekretarzem ds. strategii w Kancelarii Prezydenta Republiki Korei Jang Sun Minem.

„Podczas spotkania, które odbyło się w Warszawie, omówiono stan zaawansowanej współpracy polsko-koreańskiej przy realizacji CPK, w której wiodącą rolę od 2021 r. pełni Incheon International Airport Corporation” – przekazało MFiPR.

Jak podał resort, obaj rozmówcy potwierdzili m.in. zgodność poglądów w kwestii postrzegania projektu CPK w ramach geopolityki transportowej (tzw. connectivity) na osi Europa-Azja. Ponadto pełnomocnik rządu ds. CPK przedstawił kalendarz prac spółki celowej na najbliższe miesiące, w tym w zakresie pozyskania inwestora kapitałowego do komponentu lotniskowego.

Wiceminister Horała podkreślił, że dotychczasowa współpraca ze stroną koreańską, ze szczególnym uwzględnieniem Ministerstwa Ziemi, Infrastruktury i Transportu Republiki Korei oraz Incheon International Airport Corporation, „to swego rodzaju wzorzec, z jakiego mogą czerpać nasze kraje przy rozwoju współpracy w innych kwestiach”.

„Najbliższe kilka miesięcy przyniesie odpowiedź, w ślad za otwartą i bezstronną procedurą wyboru partnera kapitałowego do komponentu lotniskowego CPK, czy możemy wspólnie wznieść nasze dwustronne stosunki na jeszcze wyższy poziom” – powiedział Marcin Horała, cytowany w komunikacie.

Koreański Port Lotniczy Incheon jest partnerem strategicznym CPK.

„Mając na uwadze nasze koreańskie doświadczenia z portem lotniczym Incheon, mogę powiedzieć z całą pewnością, że w momencie, w którym strona polska ukończy ten wielki i wielowymiarowy projekt, jakim jest Centralny PortKomunikacyjny, to świat będzie naprawdę zaskoczony tym, jak zmieni się wtedy Polska” – dodał Jang Sun Min.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na zachód od Warszawy – w odległości 37 km, na ok. 3 tys. hektarów – zostanie wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W tym rejonie powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości lotniska i połączenia krajowe, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

Źródło: PAP Fot.: CPK

Zobacz podobne

Węgiel i zboże zasypią porty

BS

„Foreign Affairs”: Berlin musi zmniejszyć zależność nie tylko od Rosji, ale i od Chin; czas na strategię „pokój poprzez siłę”

JK

Terminal instalacyjny coraz bliżej. Port szuka dzierżawcy

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie