Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

CNN: „flota cienia”, transportująca wbrew sankcjom rosyjską ropę, liczy już około 600 jednostek

„Flota cienia”, szacowana przez ekspertów na około 600 jednostek, czyli około 10 proc. globalnej liczby dużych tankowców, transportuje wbrew sankcjom rosyjską ropę. Nawet eksperci z branży nie mogą ustalić, kim są operatorzy i właściciele tej armady – twierdzi redakcja CNN.

W ciągu ostatniego roku na rynek tankowców wkroczyli nowi gracze. W niektórych przypadkach – donosi CNN – zaangażowane były firmy fasadowe z Dubaju lub Hongkongu. Niektórzy kupowali łodzie od Europejczyków, a inni wykorzystywali stare statki, które w przeciwnym razie mogłyby trafić na złom.

Rozbudowa „floty cienia” jest efektem sankcji wprowadzonych przeciw Rosji. „Jest flota, która nie prowadzi żadnych rosyjskich interesów, a także flota, która prowadzi prawie wyłącznie rosyjskie interesy. Tylko kilka statków pracuje dla obu stron” – powiedział dziennikarzom CNN Richard Matthews, ekspert ds. międzynarodowego transportu morskiego.

Po ataku Rosji na Ukrainę Europa odchodziła od rosyjskiej energii, a Azja zwiększała zakupy. Chiny – podaje Międzynarodowa Agencja Energii – zwiększyły import rosyjskiej ropy o 19 proc. w porównaniu z 2021 rokiem, a Indie zanotowały aż ośmiokrotny wzrost. Realizacja tych zamówień wymaga statków, których jednak brak Rosji. Cytowany przez CNN analityk Matthew Wright dzieli statki przewożące rosyjską ropę na dwie kategorie: „szare statki” i „ciemne statki”. Szare statki zostały sprzedane po inwazji, głównie przez właścicieli w Europie, firmom z Bliskiego Wschodu i Azji, które wcześniej nie działały na rynku tankowców. Z kolei ciemne statki to weterani akcji prowadzonych przez Iran i Wenezuelę w celu uniknięcia zachodnich sankcji, którzy ostatnio przestawili się na przewóz rosyjskiej ropy.

„Wszyscy spodziewaliśmy się, że ciemna flota, która przewozi wenezuelską i irańską ropę, będzie rosła – i tak się stało” – powiedział Janiv Shah, starszy analityk w firmie konsultingowej Rystad Energy. Wysyłanie rosyjskiej ropy na dalsze odległości jest trudniejsze i Moskwa musiałaby czterokrotnie zwiększyć swoje możliwości transportowe. W rezultacie ciemna flota kupuje co miesiąc 25 do 35 statków. Popyt może wzrosnąć w najbliższych miesiącach, jeśli w Chinach nastąpi ożywienie gospodarcze i Pekin będzie potrzebował więcej ropy.

Eksperci są zdania, donosi CNN, że może to ułatwić Rosji obejście sankcji i sprzedaż ropy powyżej sankcyjnego limitu cenowego.

źródło PAP/ fot. Shutterstock

Zobacz podobne

Dowódca zespołu okrętów przeciwminowych NATO: zapewniamy społeczność Sojuszu, że NATO jest obecne

BS

Macron proponuje transportować przez Rumunię zboża blokowane przez Rosję w portach w Odessie

BS

Wracają promy Świnoujście – Malmo

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie