Polski Portal Morski
Aktualności

Organizacje żeglugowe wzywają ONZ do uwolnienia marynarzy

Ponad 30 firm i organizacji żeglugowych wysłało list otwarty do sekretarza generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), Antonio Guterresa, wzywając pilnie do natychmiastowego uwolnienia marynarzy uwięzionych na Ukrainie.

List podpisany m.in. przez Międzynarodową Izbę Żeglugi (ICS), która reprezentuje ponad 80 proc. światowej floty handlowej, wzywa Guterresa do nadania priorytetu bezpiecznej ewakuacji załóg i natychmiastowego uwolnienia 331 marynarzy i 62 statków od roku uwięzionych w ukraińskich portach z powodu rosyjskiej wojny.

„… sygnatariusze tego listu piszą do Państwa, aby zwrócić uwagę na 331 marynarzy wciąż uwięzionych na statkach na Morzu Czarnym i Morzu Azowskim. Wzywamy Organizację Narodów Zjednoczonych, ze względu na jej wpływy dyplomatyczne, by pilnie zajęła się tą sprawą…” – m.in. napisano w liście.

Około 2000 marynarzy na 112 statkach cumowało w ukraińskich portach nad Morzem Czarnym i Azowskim przed rosyjską inwazją. Po wybuchu wojny większość załóg ewakuowano, ale 331 marynarzy utknęło na 62 statkach w dziewięciu ukraińskich portach, w tym w Mariupolu i Odessie.

W liście przypomniano, że tzw. inicjatywa zbożowa umożliwia eksport zboża i innych materiałów z zaledwie trzech z 18 portów morskich Ukrainy. Statki, które nie nadają się do przewozu zboża, nie mogą wypływać, poza tym wokół wielu ukraińskich portów zrzucono miny, co uniemożliwia ruch jednostek.

Sygnatariusze listu pochwalili Czarnomorską Inicjatywę Zbożową, umowę wynegocjowaną przez ONZ i Turcję w lipcu, aby umożliwić bezpieczny transport zboża, żywności i nawozów do Afryki Północnej i na Bliski Wschód.Inicjatywa umożliwiła co najmniej 941 rejsów przez trzy ukraińskie porty: Odessę, Czarnomorsk i Jużnyj.

Podkreślili też, że są zaangażowani w dalszy sukces inicjatywy zbożowej, ale stwierdzili, że „nie może się to odbywać kosztem życia niewinnych marynarzy”.

Fot.: Flickr

Zobacz podobne

Zmiany w zarządzie i radzie nadzorczej PERN

KM

„Helix” dla Shella – to był bardzo ważny kontrakt dla Stoczni Szczecińskiej

PL

Goldman Sachs: najbliższe miesiące pod znakiem mocnych wahań ceny ropy

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie