Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Kolejny wojskowy olbrzym w Porcie Gdynia

Do terminala kontenerowego BCT w Gdyni 5 marca zacumował pływający pod amerykańską banderą transportowiec sprzętu wojskowego Leroy A. Mendonca typu Bob Hope.

Jednostka tego typu jest zdolna do przewożenia ładunków wojskowych o masie 13 260 t, na które składać się może ponad 1000 pojazdów kołowych, jak również gąsienicowych, w tym czołgów podstawowych. Łączna powierzchnia przeznaczona do transportu ładunków wynosi 39 920 m². Jest ona zlokalizowana zarówno w wnętrzu kadłuba, jak również na górnym pokładzie otwartym, na którym mogą być transportowane lżejsze pojazdy oraz kontenery. Załadunek i wyładunek techniki wojskowej możliwy jest z wykorzystaniem dwóch rozkładanych ramp burtowych i obrotowej rampy rufowej, która ma wymiary 40×7,3 m oraz nośność 72,5 t. Może być on wspomagany przed dwa bliźniacze dźwigi postumentowe o maksymalnym udźwigu 55 t.

Jest to druga wizyta jednostki tego typu w Polsce, na początku stycznia br. w Gdańsku gościł bliźniaczy Pililaau (T-AKR 304). Zawinięcie amerykańskiego transportowca najprawdopodobniej związane jest z relokacją sprzętu zmechanizowanego 3. Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej „Grey Wolf” wchodzącej w skład 1. Dywizji Kawalerii armii Stanów Zjednoczonych, która na co dzień stacjonuje w Fort Hood w Teksasie. Pododdziały tej brygady znalazły się w Polsce w ramach operacji Atlantic Resolve, zaś ich pojazdy przechowywane były na nowym placu manewrowo-składowym Centrum Logistycznego Portu Gdynia.

Transportowce typu Bob Hope charakteryzują się wypornością pełną wynoszącą 62 069 t oraz kadłubem o wymiarach 290,0 x 32,3 x 10,6 m. Napędzane są przez cztery silniki wysokoprężne Colt Pielstick 10 PC4.2 V o łącznej mocy 65 160 KM (47,89 MW), które umożliwiają osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 24 w. Załoga tych jednostek składa się może z 26-45 cywilów oraz maksymalnie 50 osób personelu wojskowego.

Leroy A. Mendonca jest jednym z siedmiu wielkich transportowców sprzętu wojskowego typu Bob Hope zbudowanych na zamówienie amerykańskiej marynarki wojennej. W US Navy jednostki te klasyfikowane były jako LMSR , zaś pod względem operacyjnym podporządkowane były Dowództwu Transportu Morskiego.

Dowództwo to odpowiedzialne jest za wszechstronne wsparcie amerykańskiej marynarki wojennej oraz zapewnienie transportu morskiego dla wszystkich amerykańskich formacji wojskowych, a także innych agencji rządowych. Załogi jednostek pływających MSC składa się z cywilów odpowiedzialnych za ich normalną eksploatację. Dodatkowo na ich pokładach zaokrętowany może być personel wojskowy odpowiedzialny za koordynację działań z okrętami wojennymi, łączność wojskową i ochronę.

Transportowiec Leroy A. Mendonca (T-AKR 303), podobnie jak pozostałe jednostki typu Bob Hope, został zbudowany przez stocznie Avondale z Nowego Orleanu wchodzącą w skład koncernu Nothrop Grumman. Budowę jego rozpoczęto 3 listopada 1997 r., wodowanie kadłuba odbyło się 25 maja 1999 r., zaś do służby wszedł on 30 stycznia 2001 r. Jednostka ta nosi imię pochodzącego z Hawajów sierżanta US Army – Leroya A. Mendonca. Zginął on 4 lipca 1951 r. w trakcie wojny koreańskiej, osłaniając odwrót swojego oddziału, za co otrzymał najwyższe amerykańskie odznaczenie wojskowe Medal Honoru.

źrodło http://www.defence24.pl / fot. Vesselfinder

Zobacz podobne

Indonezyjska marynarka wojenna odnalazła wrak okrętu podwodnego

MZ

Dziś Polska stanowi jeden z kluczowych filarów NATO w regionie

PL

Finał parkingowego przedsięwzięcia przy terminalu promowym w Świnoujściu

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie