Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie

Kolejny kadłub z polskiej stoczni trafi do Norwegii

W gdyńskiej stoczni CRIST położono stępkę pod budowę jednostki dla norweskiej firmy Olympic Subsea SA. Kadłub statku powstanie polskiej stoczni, która jest podwykonawcą projektu. Reszta prac odbędzie się w norweskiej stoczni w Ulstein, gdzie armator zamówił dwie siostrzane jednostki. Stępkę pod pierwszą położono już w Gdyni w styczniu tego roku.

Oba statki będą przeznaczone dla morskiej energetyki wiatrowej. Będą mieć 89,6 m długości i 19,2 m szerokości. Pomieszczą 126 osób w 91 kabinach.

Projekty obu jednostek opierają się na nowo opracowanym, wielokrotnie nagradzanym projekcie kadłuba TWIN X-STERN firmy Ulstein, w którym główne pędniki umieszczone są z przodu i z tyłu statków.

Podczas gdy oba kadłuby są budowane w stoczni w Polsce, zarządzanie projektem, prace inżynieryjne i wyposażeniowe odbędą się w Ulstein. Oczekuje się, że pierwszy kadłub dotrze z Polski do Ulstein Verft w Norwegii w czwartym kwartale tego roku.

Statek zbudowany zgodnie z koncepcją Twin X-Stern posiada pędniki główne nie tylko na rufie, ale pod dwa, jednakowej mocy, na rufie i na dziobie. Taka konfiguracja zmniejsza zapotrzebowanie na energię, gdy statek utrzymywany jest w trybie pozycjonowania dynamicznego (komputerowo wspomagany system bardzo dokładnego manewrowania statkiem.) przy turbinach wiatrowych na morzu. Poprawia też komfort załogi statków i techników przebywających na statku i zwiększa niezawodność operacji walk-to-work, czyli zakwaterowania i transferu dla osób pracujących na morskich farmach wiatrowych.

Armator norweski Olympic zamówił w stoczni Ulstein Verft dwa statki typu CSOV (Construction Service Operation Vessels) z dwoma kolejnymi w opcjach kontraktowych.
Olympic posiada flotę, która działa na rynku oceanotechnicznych usług podwodnych (subsea offshore) i energii odnawialnej.
Dostawa statków planowana jest na wiosnę i lato 2024 roku.

Źródło: komunikat prasowy Ulstein / fot. Ulstein

Zobacz podobne

Pierwszy prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej na przełomie 2024 i 2025 roku

BS

Ireneusz Zyska: uważam, że wodór to przyszłość transportu ciężkiego

KM

Bezpłatne bilety Stena Line dla Ukraińców

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie