Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

M. Gróbarczyk: Pomorze staje się gospodarczą racją stanu naszego kraju!

– Rozpoczynamy rozmowy z Polakami, podobnie jak w roku 2015, by wsłuchać się w Wasze głosy i stworzyć program, który będzie wypełniał Wasze oczekiwania! – podkreślał Marek Gróbarczyk, poseł zachodniopomorski, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu odpowiedzialny za gospodarkę morską i żeglugę śródlądową. Na spotkaniu z mieszkańcami Szczecina i regionu podsumował minione dwie kadencje rządu PiS podkreślając ogromny rozwój gospodarczy, bezpieczeństwo energetyczne i społeczne regionu. – Wypełniamy testament św.p. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, który podkreślał, że silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu! – przypomniał minister.

Bezpieczeństwo energetyczne kraju było priorytetem, czego nie rozumieli nasi polityczni przeciwnicy – przypomniał Marek Gróbarczyk. – Dlatego zrealizowaliśmy gazociąg Baltic Pipe, uruchomiliśmy w Świnoujściu  terminal LNG, który zresztą nosi imię swojego pomysłodawcy, śp. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, a teraz go rozbudowujemy. Zdywersyfikowaliśmy źródła dostaw uzależniając się całkowicie od gazu i ropy z Rosji.

– W jakiej bylibyśmy sytuacji dziś, w obliczu barbarzyńskiej agresji Rosji na Ukrainę i ich szantażu surowcowego wobec Europy, gdyby nie te działania? – pytał retorycznie minister. – Dlatego dziś mamy prawo do krytyki i przypominania błędnych i szkodliwych dla gospodarki narodowej decyzji, blokowania wspomnianych inwestycji, brak sprzeciwu wobec powstania obu gazociągów Nord Stream, czy  podpisanie przez rząd PO-PSL umów z Rosją na dostawy ropy i gazu na skandalicznych warunkach.

Zrównoważony rozwój

Marek Gróbarczyk podsumowując ostatnie dwie kadencje zwrócił uwagę na szereg innych inwestycji  o strategicznym znaczeniu dla Pomorza Zachodniego. Wymienił Polimery Police, zbudowane za ponad 1,8 mld dolarów – uruchomienie ma nastąpić jeszcze przed wakacjami. Przypomniał modernizację toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m – już przynosi wymierne korzyści szczecińskiemu portowi, do którego mogą zawijać dużo większe jednostki.  Przypomniał tunel pod Świną (przed wakacjami połączy Świnoujście z lądem), na który poprzednicy nie umieli znaleźć pieniędzy. Minister wskazał też nowe drogi ekspresowe, m.in. S3, która połączy Bałtyk z Czechami i Europą Środkową, wymienił miliardowe inwestycje w infrastrukturę kolejową w portach, oraz inwestycje przewracające żeglowność Odry i zwiększające bezpieczeństwo przeciwpowodziowe obszarów położonych wzdłuż tej rzeki. Dodał obwodnicę zachodnią Szczecina i Polic, która już jest w fazie projektowej….

Polska to przyszłość!

– Po 8 latach naszych rządów dominujemy w tej części Europy, jesteśmy zauważeni, rozwijamy się – podkreślił. – Jesteśmy po pandemii, zmagamy się z konsekwencjami wynikającymi z wojny, a mimo to sytuacja finansów publicznych jest stabilna. Budżet państwa w tym roku to 605 mld zł – dla porównania w roku 2015 był na poziomie niespełna 290 mld zł. Realizujemy programy prospołeczne, wspieramy najbardziej potrzebujących, są fundusze na 13 i 14 emeryturę, obniżamy podatki. Polacy już nie wyjeżdżają za pracą, by zarabiać grosze przy zbiorach szparagów w Niemczech, czy na zmywaku w Wielkiej Brytanii. Dziś wracają do kraju, bo zaczynają wierzyć, że Polska to dla nich przyszłość!

Wcześniej, jak zauważył minister, nasza gospodarka funkcjonowała w bardzo niekonkurencyjnym otoczeniu. Poprzednicy likwidowali u nas całe branże, zamykali stocznie. Polskie zakłady do produkcji miały najdroższy gaz z Rosji, kiedy Niemcy – układając się z Rosją kosztem Europy – korzystały z tanich surowców. Dziś Morska Stocznia Remontowa Gryfia ma zyski i pełne doki, Stocznia Szczecińska buduje wielki dok, w Trójmieście powstają promy dla naszych armatorów, a Polska Żegluga Bałtycka, która chciano sprzedać za 30 mln, jest w polskich rękach i radzi sobie na rynku. Nasze porty realizują kolejne strategiczne inwestycje, rozbudowują terminale, projektują nowe, stajemy się centrum offshorowym. W Świnoujściu m.in. powstanie port instalacyjny oraz terminal kontenerowy. Program Batory jest konsekwentnie realizowany, krok po kroku.  Stajemy się konkurencyjni!

Pieniądze są i wszystko się opłaca!

– A co słyszeliśmy za rządu naszych poprzedników, jaki był przekaz? – pytał retorycznie Marek Gróbarczyk. –  Wmawiano nam, że tu się nic nie da zbudować, że to miasto, region się do niczego nie nadaje. Nic się nie opłacało, na nic nie było pieniędzy!

Dzięki właściwej polityce rządu PiS, dywersyfikacji dostaw gazu, ropy i zakręceniu kurków rurociągów ze wschodu sytuacja się zmieniła. – Mimo pandemii i wojny nasza gospodarka się rozwija – kontynuował minister gospodarz spotkania. – Nasze porty notują rekordowe przeładunki, staliśmy się tez hubem przeładunkowym uzbrojenia dla Ukrainy.  

Minister pytany o program zapewnił, iż obóz prawicy przedstawi go za kilka miesięcy, kiedy zakończy spotkania z Polakami w całym kraju.

– To państwa głosy i oczekiwania zdecydują, jaki ten program będzie – zakończył poseł Pomorza Zachodniego.

PJ

Fot.: Polska Morska

Zobacz podobne

ORLEN: transformacja energetyczna Polski wymaga dobrej strategii 

KM

Wanda Zwinogrodzka: kwartalnik „Trimarium” służy kulturowej integracji regionu Trójmorza

AB

Kluczowy etap rozbudowy Portu w Pucku

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie