Polski Portal Morski
Aktualności

Terminal Zbożowy nadzieją dla eksportu w Polsce

Port Gdynia to handlowy port przeładunkowy zbóż na Bałtyku i jedno z najważniejszych centrów przeładunkowych w naszym kraju. W najbliższych miesiącach port czekają duże zmiany związane ze zbliżającym się rozstrzygnięciem przetargu na dzierżawę Terminala Zbożowego, który ogłoszony został w czwartym kwartale 2022 roku. Sprawnie działający terminal przyniesie korzyści w wielu wymiarach: od zwiększenia przepustowości infrastruktury w kraju przez wykorzystanie niskoemisyjnych źródeł transportu, aż po rozwój lokalnego rynku zatrudnienia. Przede wszystkim jednak pozwoli zwiększyć efektywność eksportową Polski i lepiej bilansować rosnące nadwyżki zbóż w kraju.

Z roku na rok rodzima produkcja ziarna rośnie i wszystko wskazuje na to, że sezon 2022/23 zakończy się rekordowym wzrostem zapasów końcowych, co najmniej dwukrotnie większym, niż w sezonie 2021/22. Jednocześnie przepustowość infrastruktury portowej w Polsce jest ograniczana na rzecz innych dóbr, w tym m.in. węgla, a to poważnie zmniejsza możliwość eksportu nadwyżek. Dlatego zarówno polscy producenci rolni, jak i zagraniczni eksporterzy z entuzjazmem przyjęli informację o ogłoszeniu przetargu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia na dzierżawę nowego Terminala Zbożowego. Ma on zastąpić działający do 2022 roku Bałtycki Terminal Zbożowy, który oferował usługi przeładunku i czasowego składowania zbóż, nasion oleistych oraz surowców paszowych.

– Polska jest jednym z największych producentów zbóż w Europie, a port w Gdyni stanowi ważne miejsce eksportu tych produktów na rynki zagraniczne, dlatego ogólnodostępny i operowany przez profesjonalny podmiot terminal jest konieczny do zapewnienia efektywnego eksportu i uniknięcia destabilizacji całego sektora rolnego – mówi Simon Rodian Christensen, Dyrektor Generalny Copenhagen Merchants, jednej z wiodących firm zajmujących się pośrednictwem w handlu zbożem w Europie.

Jak wskazuje ekspert Copenhagen Merchants, wzorem innych krajów Terminal Zbożowy może być szansą na rozwój niskoemisyjnego transportu w Polsce. Dzięki wykorzystaniu istniejącej infrastruktury kolejowej zapewniającej dostęp do portu w Gdyni łańcuch logistyczny dla zbóż ma szansę stać się nie tylko bardziej ekonomiczny, ale przede wszystkim bardziej przyjazny dla środowiska. Jeden pociąg jest w stanie przewieźć tyle cargo, co 80 ciężarówek, a przewóz jednej tony ładunku w przypadku transportu morskiego wiąże się ze zużyciem nawet o 1/6 mniej paliwa niż w przypadku transportu drogowego. W skali roku oznacza to ogromne korzyści prośrodowiskowe.

– W celu zwiększenia efektywności i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko, firmy handlujące produktami rolnymi coraz częściej decydują się na stosowanie niskoemisyjnych środków transportu, takich jak kolej czy statek. Daje to szansę na rozwój całego sektora w kierunku bardziej zrównoważonych łańcuchów dostaw i promowanie ekologicznych praktyk w transporcie produktów rolnych – komentuje Simon Rodian Christensen.

Copenhagen Merchants od wielu lat skupia się nie tylko na rozwijaniu infrastruktury portowej w całej Europie, ale przede wszystkim na budowaniu długotrwałych relacji z lokalnymi partnerami. Dlatego, jak podkreśla Simon Rodian Christensen, Terminal Zbożowy w Porcie Gdynia może być także wyjątkowo atrakcyjnym punktem na mapie całego regionu w kontekście rozwoju i możliwości biznesowych. Jest jednym z największych tego typu obiektów w Europie, a dzięki bogatej ofercie i strategicznemu położeniu ma potencjał przyciągania wielu klientów i inwestorów. Dlatego tak istotne jest, by proces wyłonienia nowego operatora terminalu przebiegł sprawnie, a wybrany oferent umożliwiał budowę ogólnodostępnej infrastruktury o parametrach przeładunkowych gwarantujących pozycję najlepszego w swojej klasie na Morzu Bałtyckim.

– Obecność tak ważnego terminalu na mapie Gdyni to ogromna wartość dodana dla całego regionu, która przyczyni się do wzrostu gospodarczego i otworzy wiele szans do rozwoju nie tylko dla Trójmiasta i jego mieszkańców, ale i dla całej Polski – podsumowuje Christensen.

Źródło/fot.: mat.pras.

Zobacz podobne

Promy w Świnoujściu staną się tylko jedną z alternatyw w komunikacji

BS

Stocznia Meyer Turku przekazała armatorowi najnowszy wycieczkowiec „Costa Toscana”

KM

Wody Polskie: jedna trzecia wylotów do rzek nie ma wymaganych zezwoleń

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie