Polski Portal Morski
Aktualności

Decyzja inwestycyjna dla terminala LNG Port Arthur, gaz z niego kupi m.in. Orlen

Firma Sempra Infrastructure podjęła końcową decyzję inwestycyjną dla budowy terminala skraplającego Port Arthur w Teksasie. Terminal ma kosztować 13 mld dol. i produkować 13 mln ton LNG rocznie. Od 2027 r. gaz z Port Arthur ma kupować Grupa Orlen.

Sempra Infrastructure zapowiedziała, że sprzeda pewien, nie dający kontroli pakiet udziałów w terminalu funduszowi infrastrukturalnemu zarządzanemu przez firmę inwestycyjną KKR, dopięła finansowanie budowy terminala i po podjęciu decyzji inwestycyjnej wydała polecenie rozpoczęcia budowy.

1. etap budowy terminala Port Arthur w hrabstwie Jefferson w Teksasie zakłada powstanie dwóch ciągów skraplających, dwóch zbiorników na skroplony gaz i innej niezbędnej infrastruktury. Inwestycja ma już wszystkie niezbędne zgody i pozwolenia. W efekcie za 13 mld dol. do 2027 r. powstanie instalacja zdolna wyprodukować 13 mln ton LNG rocznie, z czego 1 mln ton rocznie ma przez kolejne 20 lat odbierać Grupa Orlen.

Odpowiedni kontrakt Orlen zawarł z Sempra Infrastructure w styczniu 2023 r. Prezes amerykańskie firmy Dan Brouillette podkreślał wtedy, że zawarcie tej umowy pozwoliło dopiąć portfel zamówień na LNG i co otwiera drogę do końcowej decyzji inwestycyjnej.

Według informacji Sempry, portfel długoterminowych kontraktów z odbiorcami LNG z Port Arthur opiewa na 10,5 mln ton rocznie. Obok Orlenu są w nim RWE – 2,25 mln ton rocznie przez 15 lat od 2027 r., Engie – 0,875 mln ton LNG rocznie przez 15 lat, INEOS – 1,4 mln ton LNG rocznie przez 20 lat, a największy kontrakt zawarto z ConocoPhillips, i dotyczy dostaw po 5 mln ton LNG rocznie przez 20 lat. Umowa z Orlenem, podobnie jak z innymi kontrahentami, ma formułę FOB (Free On Board), co oznacza, że to kupujący zapewnia transport z terminala i może wysłać LNG w dowolne miejsce na świecie.

Sempra Infrastructure poinformowała także, że rozważa późniejszą rozbudowę terminala, ewentualny 2. etap miałby podobną wielkość i zdolności, co etap 1.

Źródło PAP/Fot.ARC

Zobacz podobne

ORP GENERAŁ KAZIMIERZ PUŁASKI POD POLSKĄ BANDERĄ

PL

ORP „Wodnik” płynie do Ameryki

BS

Atak zimy nie opóźnił prac na Mierzei

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie