Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Projekt: ponad 10,3 mld zł na wieloletni program rozwoju portu w Świnoujściu

W drugim kwartale br. rząd zamierza przyjąć wieloletni program budowy i rozbudowy infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu – wynika z projektu uchwały w wykazie prac legislacyjnych rządu. Koszt programu na lata 2023-2029 to ponad 10,3 mld zł – wskazano.

W piątek w wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie uchwały rządu ws. ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu”. Ma on zostać przyjęty przez rząd w drugim kwartale 2023 r.

Zgodnie z zamieszczonym projektem, program ma być realizowany w latach 2023-2029, a jago szacunkowy koszt, to 10 308,188 mln zł. „Realizacja zadania inwestycyjnego polegać będzie na budowie infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego, w postaci nowego toru podejściowego (trasa wschodnia) oraz falochronu dla nowego portu zewnętrznego. Ponadto planuje się zakup pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia i toru Świnoujście-Szczecin” – wyjaśniono.

Jak zauważono, port w Świnoujściu jest najbliższym pełnomorskim portem u wejścia na wody Morza Bałtyckiego od strony Cieśnin Duńskich. „Dzięki dostępowi do spławnej rzeki port w Świnoujściu, posiada połączenie śródlądowe z systemem dróg rzecznych całej Europy Zachodniej, a dzięki sąsiedztwu z Niemcami jest naturalnym miejscem tranzytu dla krajów Unii Europejskiej. Budowa głębokowodnych terminali w Świnoujściu stanowi aktualnie jedną z najważniejszych inwestycji gospodarczych w skali kraju, dzięki której port w Świnoujściu może stać się hubem przeładunkowym, obsługującym największe jednostki pływające, jakie mogą pływać po Bałtyku” – dodano.

W wykazie wskazano, że mający funkcję huba terminal kontenerowy umieszczony w porcie zewnętrznym pozwoli przyjmować największe kontenerowce, jakie mogą pływać po Bałtyku.

„Głębokowodny terminal kontenerowy umożliwi zmianę modelu obsługi kontenerów w zespole portów Szczecin – Świnoujście. Z systemu feederowego, w którym obsługiwane są wyłącznie kontenery przeładowane z serwisów oceanicznych na mniejsze statki dowozowe w jednym z portów Morza Północnego, na system w którym Port Świnoujście może stać się portem bazowym, do którego docierają statki oceaniczne w bezpośrednich relacjach międzykontynentalnych, i na którym część kontenerów zdjęta z jednostek oceanicznych przeładowywana jest dalej na statki dowozowe obsługujące basen Morza Bałtyckiego” – przekazano w wykazie.

Dodano ponadto, że budowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu umożliwi rozwój i „osiągnięcie pełnej funkcjonalności terminali głębokowodnych w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu dzięki czemu port w Świnoujściu stanie się portem węzłowym, tranzytową bramą dla całego zaplecza wzdłuż szlaków transportowych Bałtyk-Adriatyk-Morze Śródziemne”.

Zwrócono uwagę, że terminal kontenerowy, który rocznie ma przeładowywać 2 mln TEU (TEU to jednostka miary odpowiadająca pojemności, używana w odniesieniu do portów i statków kontenerowych, jest ona równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp) oraz w przyszłości terminal uniwersalny do zapewniania ciągłości pracy oraz dostępności, wymagają rozbudowy istniejącej infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu. Chodzi szczególnie o tor podejściowy oraz falochron.

„Budowa i osiągnięcie pełnej funkcjonalności terminali w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu stanowi strategiczne działanie inwestycyjne w Porcie Morskim w Świnoujściu, które wzmocni i ustabilizuje rynkową pozycję zespołu portowego Szczecin-Świnoujście, a także podniesie jego konkurencyjność” – podkreślono.

Pod koniec stycznia wiceszef resortu infrastruktury Marek Gróbarczyk informował, że przeładunki w polskich portach w 2022 r. wzrosły o 18 proc., do 133 mln ton. Rok wcześniej przeładowano w nich 113 mln ton towarów. Wiceprezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Daniel Stachiewicz informował wówczas, że w 2022 r. w tych portach przeładowano łącznie 36,8 mln ton towarów. To oznacza wzrost o 10,8 proc. w stosunku do 2021 r.

Źródło: PAP Fot.: ZMPSiŚ

Zobacz podobne

Wały Chrobrego w Szczecinie. Unikatowe zabytki z toru wodnego

Autor

Coraz więcej kontenerów zagubionych na morzu

KM

Cel: namierzyć okręt podwodny

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie