Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie

W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się ceremonia cięcia blach pod budowę czwartego Kormorana

We wtorek 28 marca 2023 roku o godzinie 12.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding S.A. odbędzie się uroczystość cięcia pierwszych blach do budowy czwartego z serii niszczyciela min typu Kormoran 2.

Wydarzenie to oznacza początek stoczniowego procesu budowy jednostki, a zarazem drugiej części cyklu zaopatrywania polskiej Marynarki Wojennej w okręty proj. 258. W latach 2017-2023 do służby wprowadzono ORP Kormoran (601), ORP Albatros (602) i ORP Mewa (603). Czwarty okręt, który otrzyma numer burtowy 604, jest budowany na mocy kontraktu zatwierdzonego 26 czerwca ubiegłego roku przez Wicepremiera i Ministra Obrony Narodowej Mariusza Błaszczaka. Stronami umowy są, Agencja Uzbrojenia – ze strony Skarbu Państwa, oraz Konsorcjum w składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. Tak jak poprzednio nadzór klasyfikacyjny nad budową okrętu będzie pełnił Polski Rejestr Statków S.A.

Historia budowy okrętów typu Kormoran 2 sięga 2012 roku, gdy ówczesne władze podpisały umowę na dostarczenie prototypowej jednostki z możliwym rozszerzeniem zamówienia o dwie seryjne. Celem było zastąpienie starszych niszczycieli min proj. 206FM, których czas zdolności do eksploatacji zmierzał ku końcowi. Pierwszy, prototypowy okręt ORP Kormoran został zaprojektowany i zbudowany w formule pracy badawczo-rozwojowej. Wszedł do służby w listopadzie 2017 roku. Dodatkowo jego badania eksploatacyjno-wojskowe pozwoliły na wprowadzenie modyfikacji w budowie następnych, seryjnych niszczycieli min. Dzięki nim ORP Albatros i ORP Mewa, które weszły przekazano zamawiającemu w 2022 roku, a do służby weszły w latach 2022-2023, jak również trzy kolejne zakontraktowane jednostki będą miały optymalne możliwości operowania w trudnych warunkach hydrometeorologicznych. Zasadnicze i najbardziej znaczące zmiany dotyczą wprowadzenia okrętowego system uzbrojenia OSU-35K 35 mm, dostarczonego przez konsorcjum PIT-RADWAR, a także nowych, podwodnych systemów przeciwminowych, m.in. Głuptak, zaprojektowanych i zbudowanych na Politechnice Gdańskiej.

Źródło/Remontowa Shipbuilding S.A./fot.Remontowa Shipbuilding S.A.

Zobacz podobne

Regaty Bałtyckie. Etap Tallin – Kłajpeda wygrywa Fryderyk Chopin !

BS

Port w Świnoujściu zyska nowy tor podejściowy

AB

Fundacja Polskich Wartości po raz kolejny dostarczyła Polakom dary na Wileńszczyznę

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie