Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo Stocznie Ważne

Ruszyła budowa drugiego promu Ro-Pax dla polskich armatorów

W Gdańskiej Stoczni Remontowej rozpoczęło się cięcie stali pod budowę drugiej, zakontraktowanej przez spółkę Polskie Promy, jednostki promowej ro-pax – poinformował we wtorek resort infrastruktury. Dodał, że statek ma być czarterowany przez polskich armatorów promowych.

Jak wyjaśniono, druga jednostka promowa typu ro-pax (pasażersko–samochodowa ze zwiększoną przestrzenią ładunkową) budowana jest w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 r. Zgodnie z nim Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy takie jednostki dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska. Dwa promy będą pływać w spółce Unity Line z Grupy PŻM, natomiast trzecia w Polskiej Żegludze Bałtyckiej.

Dodano, że pierwszy prom jest na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku.

„Dziś, wraz z rozpoczętym procesem produkcyjnym drugiego z promów dla polskich armatorów, rozpoczął się też nowy rozdział w historii krajowych stoczni remontowych. Kontrakt, który obecnie jest realizowany, przyniesie wiele korzyści zarówno Gdańskiej Stoczni Remontowej, jak i polskim armatorom” – podkreślił, cytowany w komunikacie, wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Według przedstawiciela MI inwestycja sprawia, że „cała polska branża promowa i stoczniowa zyskuje silną i ugruntowaną pozycję rynkową, a w konsekwencji wzmacnia się również rola polskiego przemysłu jako dostawcy niskoemisyjnych, nowoczesnych jednostek pływających”.

Ministerstwo podkreśliło, że ro-paxy to nowoczesne i ekologiczne jednostki dostosowane m.in. do coraz bardziej restrykcyjnych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Unii Europejskiej.

Wyjaśniono, że promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanych skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach. 

źródło PAP/ fot. mat. prasowy

Zobacz podobne

Mikrobiolog: co trzy lata obserwuje się wzmożony zakwit sinic; wypada to w tym roku

BS

Poznaj Gdynię Tadeusza Wendy

AB

Niemcy chcą pozwać Polskę za rozbudowę Odry. „Złożą donos na siebie”

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie