Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Najmłodszy zbiornikowiec polskiej Marynarki Wojennnej

ORP Bałtyk to szczególny okręt. Jest polskim okrętem pomocniczym, zbiornikowcem paliwowym. Posiada numer taktyczny Z-1. Jest to trzeci okręt noszący tę nazwę. Został wcielony do służby 31 lat temu, w marcu 1991 roku

Okręt ten potrafi zaopatrywać inne jednostki w paliwo, wodę, smary, a także ładunki suche, a do tego czyni to nie przerywając ich marszu. Obecnie tak istotną służbę pomocniczą na rzecz okrętów MW RP pełnią zaledwie dwie jednostki – zbiornikowiec Z-8 projektu B 199, służący od 1970 r., gruntownie wyremontowany w 2013 r., oraz opisywany niemal 2,5-krotnie większy oraz, co ważniejsze, zdecydowanie młodszy zbiornikowiec zaopatrzenia w materiały paliwowo-smarne ORP Bałtyk. 

Okręt ten został zaprojektowany w Polsce i zbudowany w Stoczni Marynarki Wojennej im. Dąbrowszczaków w Gdyni jako jednostka projektu ZP-1200, w kodzie NATO: Baltyk. Został wodowany w 1988 roku, wszedł do służby 11 marca 1991 roku. Jest najnowocześniejszym zbiornikowcem polskiej Marynarki Wojennej. Służy do transportu i przechowywania paliw płynnych i oleju smarnego, oraz do zaopatrywania w te produkty okrętów w portach, na redach lub w morzu. Przekazywanie paliw i olejów może odbywać się z trzech stanowisk wyposażonych w węże: po jednym na każdej burcie oraz na rufie.

Zaprojektowanie nowego zbiornikowca, na podstawie założeń z Szefostwa Techniki Morskiej Głównego Inspektora Techniki WP, powierzono Centrum Badawczo-Projektowemu Żeglugi Śródlądowej NAVICENTRUM z Wrocławia. Nowy projekt zbiornikowca zaopatrującego w materiały pędne i smary otrzymał w NAVICENTRUM numer 3819. Jego głównym projektantem był mgr inż. Kamil Rogalski. Nadzór ze strony Szefostwa Techniki Morskiej sprawował kmdr Skórczyński, a ze strony gdyńskiej Stoczni Marynarki Wojennej początkowo mgr inż. Płottke, a później mgr inż. Jerzy Plata. Początkowo wymagania MW dotyczące tego zbiornikowca były bardzo obszerne i w czasie cyklu projektowania z niektórych zrezygnowano. Początkowo nalegano, aby okręt zabierał również paliwo o temperaturze zapłonu poniżej 60oC i ciśnieniu poniżej atmosferycznego, czyli benzyny lotnicze, był przystosowany do tankowania śmigłowców będących w zawisie nad zbiornikowcem i miał pełne urządzenie demagnetyzacyjne. Próbowano zbudować okręt bardzo uniwersalny, ale nie było to możliwe na stosunkowo małej do tych wymagań jednostce.

ORP „Bałtyk” wchodzi w skład dywizjonu Okrętów Wsparcia w Porcie Wojennym w Gdyni . Podczas wspólnych ćwiczeń często współdziała z okrętami państw NATO. Między innymi, w dniach 2-3 sierpnia 1999 roku wziął udział w ćwiczeniach na Bałtyku z NATO-wskim zespołem Stałych Sił Morskich Atlantyku STANAVFORLANT. W 2000 roku przeszedł pierwszą modernizację. Na przełomie 2015/16 przeszedł naprawę główną, połączoną z modernizacją systemu podawania paliwa i materiałów trwałych metodą burtową. Prace realizowała firma Net-Marine w Szczecinie, okręt powrócił do służby 24 września 2016.

źródło Wikipedia, media / fot. MON

Zobacz podobne

Strażacy natleniają Odrę, a sanepid kontroluje sprzedawane ryby

KM

Zachodniopomorskie/ W sezonie utonęło 13 mężczyzn – wszyscy na plażach niestrzeżonych

KM

Premier: ocaliliśmy rafinerię Orlen Południe

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie