Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Pierwszy kwartał 2023 – porty Szczecin i Świnoujście z dodatnim wynikiem operacyjnym 

Zespół portów Szczecin-Świnoujście podsumował wyniki przeładunków za pierwszy kwartał br. Te są o 13,2 proc. lepsze aniżeli w analogicznym czasie ub. roku. Operatorzy portowi w okresie styczeń-marzec br. obsłużyli prawie 10 mln ton ładunków. 

W portach jest więcej węgla (+110 proc.), ładunków z grupy inne masowe (+94,5 proc.), zbóż (+15,4 proc.), paliw (+42,6 proc.), w tym LNG (+41,6 proc.) oraz kontenerów (+4 proc.). 

O blisko połowę w porównaniu z zeszłym rokiem spadły przeładunki rudy. Na niewielkim minusie jest też drobnica (-6 proc.), w tym drobnica promowa.

Zarząd portu prognozuje, że tegoroczne wyniki przeładunkowe powinny przekroczyć wynik wypracowany w 2022 roku. Dla portu Szczecin-Świnoujście rok 2022 był rekordowy pod względem ilości obsłużonych ładunków. Porty osiągnęły wynik blisko 37 mln ton, były tym samym na plusie wobec 2021 o 11 procent. 

ZMPSiŚ podejmuje działania ukierunkowane na stały rozwój portów, stwarzając warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie. Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem. 

Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu oraz zlokalizowany w świnoujskim porcie terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych.

źródło ZMPSiŚ, Monika Woźniak-Lewandowska / fot. ZMPSiŚ

Zobacz podobne

Niemcy w globalnej żegludze handlowej: silna konkurencja i biurokratyczne bariery

LK

„Dar Młodzieży” w pierwszym rejsie

Daria Czaja

Pogoda wariuje. Czy musimy bać się zmian klimatu na morzu?

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie