Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Porty Ważne

Jeszcze więcej tankowców w Naftoporcie. Rekordowe obroty w I kwartale 2023 roku

W I kwartale 2023 roku Naftoportu przyjął i rozładował o 30 proc. więcej tankowców niż w analogicznym okresie 2022 roku. Tym samym spółka obsłużyła 110 statków. Z kolei baza paliw w Dębogórzu w I kwartale 2023 roku przyjęła aż 24 tankowce co również oznacza 50 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2022.

Architektura dostaw ropy naftowej i paliw do naszego kraju radykalnie zmieniła się od 24 lutego 2022 roku. Dla nadmorskich terminali Grupy PERN oznacza to pracę na najwyższych obrotach. W I kwartale 2023 roku, terminal paliwowy PERN w Dębogórzu przyjął prawie o połowę więcej paliwa niż w analogicznym okresie 2022 roku. Jeszcze lepsze wyniki zanotował Naftoport z Grupy PERN, który w tym czasie przeładował 8,7 mln ton ropy naftowej i paliw, poprawiając wynik z ubiegłego roku o blisko 60 proc.

Dlatego PERN intensywnie rozwija swoją bazę magazynową w Dębogórzu i inwestuje w kolej. W tym roku zostaną oddane do użytku dwa zbiorniki o pojemności 32 tys. mᶟ każdy, a w planach są kolejne trzy – tym razem o pojemności 50 tys. mᶟ każdy.

PERN w dalszym ciągu będzie inwestował w infrastrukturę kolejową w Dębogórzu m.in. poprzez modernizację torów i stanowisk załadunkowych nalewni kolejowej, co umożliwi przemieszczanie cystern o większej ładowności i usprawni procesy logistyczne. PERN chce również rozbudować nalewnię kolejową o czwartą kabinę załadunkową, ze względu na zapotrzebowanie rynku. Działania te połączone z inwestycjami Portu w Gdyni, polegającymi na modernizacji Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych i pogłębieniu toru wodnego (obsługa większych tankowców) oraz z inwestycjami PKP związanymi z poprawą dostępu kolejowego do Portu w Gdyni, jak również bazy paliw w Dębogórzu, pozwolą na zwiększenie wolumenów produktów naftowych, które są przyjmowane w Dębogórzu i ekspediowanie ich w głąb kraju.

Kiedy mówimy o naszych zdolnościach przeładunkowych w zakresie ropy naftowej, nie sposób nie wspomnieć także o roli naszej bazy surowcowej w Gdańsku i tamtejszym Terminalu Naftowym wraz ze stacjami pomp rurociągu pomorskiego w Pelplinie, Łasinie i Rypinie. Obiekty te umożliwiają elastyczny odbiór surowca z tankowców za pośrednictwem Naftoportu. Dzięki rozbudowie pojemności, która była realizowana w ostatnich latach, nad Bałtykiem mamy około 2 mln m sześc. pojemności – podkreśla Paweł Stańczyk, prezes PERN.

W lutym 2023 roku Naftoport podpisał umowę na wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji polegającej na rozbudowie terminalu o nowe stanowisko przeładunków ropy naftowej i produktów naftowych .

Po rozbudowie terminala Naftoport uzyska kolejne, szóste już stanowisko, w tym drugie przystosowane do przyjmowania wielkich zbiornikowców oceanicznych klasy VLCC – o długości ponad 300 metrów i szerokości do 60 metrów, przy ich zanurzeniu ograniczonym do 15 metrów”. „To przekłada się na maksymalną partię ładunkową wielkości ok. 180 tys. ton. Praktyczne możliwości technologiczne nowego stanowiska to około 9 mln ton rocznie” 

źrodło PERN / fot. PERN

Zobacz podobne

HNLMS Friesland w Gdyni

KM

Niemcy/ Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch

KM

Pożar dachu budynku w szczecińskim porcie

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie