Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Port Kołobrzeg może rocznie przeładować 300 tys. ton produktów z Ukrainy

Rocznie możemy przeładować 300 tys. ton produktów z Ukrainy, w 2022 r. przyjęliśmy ich 80 tys. ton, a w br. ok. 25 tys. ton.

Lijewski w rozmowie z PAP zaznaczył, że przez rok trwania wojny produkty ukraińskie były transportowane do portu. „W ubiegłym roku to było 80 tys. ton, a w tym roku ok. 25 tys. ton. Generalnie 95 proc. stanowiło ziarno z kukurydzy. Przewieźliśmy jej więcej niż w Świnoujściu” – podkreślił.

28 kwietnia br. do portów państwowych dołączony zostanie pierwszy port samorządowy w Kołobrzegu dla tranzytu towarów rolnych z Ukrainy – poinformował w poniedziałek minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.

Od piątku możliwy jest tranzyt towarów rolnych z Ukrainy przez Polskę na podstawie przepisów unijnych o tranzycie zewnętrznym albo na podstawie konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej, sporządzonej w Interlaken, pod warunkiem, że tranzyt przez nasz kraj zakończy się w portach morskich w Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu lub Szczecinie lub poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak poinformował w poniedziałek minister rozwoju i technologii Waldemar Buda, Port Morski Kołobrzeg będzie pierwszym portem samorządowym, przez który odbywać się będzie tranzyt produktów rolnych z Ukrainy.

„Informuję, że z dniem 28.04 do portów państwowych dołączymy pierwszy port samorządowy w Kołobrzegu dla tranzytu z UA. Jednocześnie KAS jest otwarty do rozmowy o uruchomieniu magazynu czasowego składowania” – napisał na Twitterze szef MRiT.

Prezes portu Kołobrzeg wskazał, że dzięki jego staraniom port ma czynną bocznicę kolejową, dwa dodatkowe magazyny, szlaki transportowe i cały ciąg logistyczny, co pozwala na to, by do Kołobrzegu przyjeżdżały ładunki z Ukrainy i były dalej transportowane drogą morską.

W ocenie prezesa Lijewskiego kołobrzeski port byłby w stanie szybko zwiększyć moc przeładunkową do 500 tys. ton rocznie po postawieniu jeszcze jednego magazynu i zakupie sprzętu przeładunkowego. Z kolei przebudowa infrastruktury krytycznej, hydrotechnicznej, modernizacja wejścia do portu pozwoliłyby, jego zdaniem, zwiększyć wolumen przeładunkowy do 1,5 mln ton rocznie. Z tym, że jak wskazał Lijewski „to już nakład inwestycyjny w granicach 100 mln zł”, a on takiego wsparcia finansowego, jak duże porty, nie ma. Zaznaczył, że dopisanie kołobrzeskiego portu do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa), mogłoby pomóc ją uzyskać. 

źródło PAP/ fot. ZMPK

Zobacz podobne

GAZ-SYSTEM wyłonił potencjalnych dostawców jednostki Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej

KM

Asfaltowanie jezdni. Już za 4 miesiące otwarcie tunelu w Świnoujściu

KM

Polska i Czechy finalizują rozmowy ws. zwiększenia przesyłu gazu

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie