Polski Portal Morski
Aktualności Historia

 Pierwszy całkowicie spawany polski statek

Pierwszym statkiem, który kadłub miał całkowicie spawany był drobnicowiec „Krynica”. Warto przypomnieć, że kadłub”Oliwy”- pierwszego statku zwodowanego w Stoczni Szczecińskiej zaraz po wojnie był w nitowany.

Polski statek „Krynica” był pierwszą, prototypowa jednostka z serii B-55, przekazana Polskim Liniom Oceanicznym 21 listopada 1958 roku.Jednostka zbudowana w tym samym roku w Stoczni Szczecińskiej.

Jednym z pierwszych kapitanów był kapitan żeglugi wielkiej Jan Drączkowski. 16 stycznia 1961 roku na pokładzie „Krynicy” zostały przewiezione z Bostonu do Gdyni skarby wawelskie (m.in. arrasy) ewakuowane w 1939 roku z Krakowa. W późniejszym okresie drobnicowiec żeglował po morzu Śródziemnym i w rejonie Afryki Zachodniej. W barwach PLO pływał do 1978 roku.

Wówczas drobnicowiec został zakupiony przez Polamerican Steamship Co. Ltd. – przedsiębiorstwo żeglugowe należące do emigranta z Polski, Wojciecha Halicz-Fornalskiego. Statek został zarejestrowany pod banderą Kajmanów, zmieniono nazwę na cześć żony nowego właściciela na „Krystina F”.

W 1981 roku jednostka została zakupiona przez kajmańskie armatora Oranga Shipping Ltd. i ponownie zmieniła nazwę na „Big Orange”. W kwietniu 1984 roku trafiła do tajwańskiej stoczni złomowej Shyeh Sheng Huat w mieście Kaohsiung, gdzie została zezłomowana.

źródło Wikipedia/ fot. PLO

Zobacz podobne

Ruszają przygotowania do pierwszego etapu realizacji promów

BS

Podsumowanie roku 2023 w Porcie Szczecin-Świnoujście

AB

W 2024 r. powinien zacząć działać krajowy operator innowacji dolin wodorowych

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie