Polski Portal Morski
Aktualności Historia

Pierwszy rejs „Batorego”

Przez ponad trzydzieści lat służby – w tym wojskowej – zdołał uniknąć poważnych niebezpieczeństw. W trakcie wykonywania ryzykownych misji w latach II wojny światowej zyskał sławę statku, który przynosił szczęście swojemu konwojowi.

Pływał trzydzieści trzy lata pod polską banderą, odbył 222 regularne rejsy oceaniczne, przewiózł podczas nich ponad 270 tysięcy pasażerów.

Był prawdziwą perłą, zarówno pod względem techniki, jak i estetyki. Nad jego wystrojem czuwała nawet specjalna Podkomisja Artystyczna, która zaprojektowała nie tylko wnętrza, ale też najdrobniejsze detale, jak zastawę stołową czy karty dań! Na 7 pokładach można się było pławić w luksusach – do wyboru były m.in. seanse filmowe, basen, biblioteka, bary, usługi fotografa i fryzjera. W pierwszy rejs, nazywany wdzięcznie mianem „Lucky ship”, wypłynął z weneckiego portu 21 kwietnia 1936 roku. Trasa wiodła przez Dubrownik, Barcelonę, Casablancę, Funchal, Lizbonę, Londyn, Kanał Kiloński aż do Gdyni! Statek, na którego pokładzie znajdowało się około 600 nieprzypadkowych pasażerów (w tym Wojciech Kossak, Melchior Wańkowicz i Arkady Fiedler) wyruszył w swój pierwszy rejs 21 kwietnia, a dotarł na miejsce 11 maja 1936 roku.

W trakcie II wojny światowej statek przeszedł na służbę wojskową. Pływał w konwojach przewożących zaopatrzenie dla armii oraz transportował żołnierzy. Przez jego pokład przeszło ich 120 tysięcy z różnych narodowości.

Odbył w tym czasie kilka spektakularnych misji – przewoził do Kanady angielski skarb narodowy, transportował wawelskie arrasy. Gościem na pokładzie „Batorego” był m.in. gen. Władysław Anders.

– Był legendą II wojny światowej, bo nie dał się zatopić, a przytrafiło mu się wiele niesamowitych historii. Nie trafił ani razu na U-Booty, przez co zyskał przydomek „lucky ship” (z ang. szczęśliwy statek) i kapitanowie konwojów cieszyli się, kiedy płynął z nimi – powiedziała Bożena Aksamit w audycji z 2015 roku.

źródło Niepodległa.pl / Polskie Radio/ fot. NAC

Zobacz podobne

Akt oskarżenia przeciwko kapitanowi, który motorówką ratowniczą uderzył w falochron

AZ

PGNiG złożyło odpowiedź na wezwanie Gazpromu na arbitraż ws. cen gazu

BS

ORP Generał Kazimierz Pułaski pod polską banderą 

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie