Polski Portal Morski
Aktualności Offshore

Nowy podwodny robot dla Lotos Petrobaltic

LOTOS Petrobaltic, część koncernu multienergetycznego ORLEN, zamówił robota klasy Saab Seaeye Leopard do obsługi infrastruktury podwodnej na polskich polach naftowych B3 i B8 na Morzu Bałtyckim.

LOTOS Petrobaltic przygotowuje statek Bazalt II jako dedykowaną platformę operacyjną dla Leoparda, m.in. przystosowując go do instalacji systemu LARS i specjalnie skonfigurowanej kabiny sterowniczej wraz z dodatkowymi systemami peryferyjnymi.

Po dokonaniu oceny innych pojazdów roboczych dostępnych na rynku LOTOS Petrobaltic wybrał Seaeye Leopard ze względu na jego wszechstronność i możliwość dostosowania znacznie większej liczby opcji wyposażenia do szerszego zakresu zadań.

Bieżące zadania obejmują kompleksową inspekcję konstrukcji podwodnych, czyszczenie konstrukcji, cięcie, pogłębianie do inspekcji, podstawową obsługę instalacji głowicowych oraz obsługę ekip nurkowych.

Zdolność adaptacyjna Leoparda jest szczególnie ważna dla LOTOS Petrobaltic. Konstrukcja pojazdu pozwala w przyszłości na jego rozbudowę i konfigurację do wykonywania kompleksowych pomiarów oraz prac i inspekcji podwodnych dla szerokiego grona odbiorców. Zostanie wyposażony w pakiet pomiarowy obejmujący sonar wielowiązkowy, LIDAR i pipetracker.

Ich obecna konfiguracja Leopard obejmuje system geodezyjny Sonardyne DVL/INS, Sprint-Nav INS, system nagrywania i zdarzeń Digital Edge, pięć kamer, w tym system Kongsberg HD, a także One Laser do wideo i pomiarów, sonar Tritech Super Seaking, siedmiofunkcyjny manipulator, chwytak Schilling Orion, elektryczne narzędzie dynamometryczne, obrotowy dysk tnący, system pogłębiarki WeSubsea, narzędzie do czyszczenia FlexiClean, system strumienia wody i caviblaster, ultradźwiękowy miernik grubości Cygus, multipleksowa kapsuła pomiarowa i sanki narzędziowe.

Pakiet Leopard obejmuje również system zarządzania tophat tether (TMS), system uruchamiania i odzyskiwania ramy „A” (LARS) oraz niestandardową kabinę kontrolną.

Seaeye Leopard o długości 3000 m jest najlepiej sprzedającym się elektrycznym pojazdem roboczym w swojej klasie i najpotężniejszym pojazdem tej wielkości na świecie, umożliwiającym wykonywanie dużych i złożonych zadań roboczych, które wcześniej były wykonywane przez znacznie większe układy hydrauliczne.

O połowę mniejszy od równoważnego hydraulicznego pojazdu roboczego, operatorzy uważają Leoparda za bardziej zwrotny i responsywny oraz zdolny do radzenia sobie z silniejszymi prądami i ruchem fal. Może również tolerować wyższe zakresy temperatur otoczenia i ma znaczną przewagę akustyczną w pracach geodezyjnych nad odpowiednikami hydraulicznymi.

źródło / fot. Saab

Zobacz podobne

Prezydent podpisał ustawę o różnicowaniu cen w aukcjach dla offshore

BS

W stoczni „Remontowa” zwodowano drugi prom RoPax

BS

Znamy nazwy nowych promów dla PŻM

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie