Polski Portal Morski
Aktualności Środowisko Technologie

Złomowanie statków morskich

Według opublikowanego we wtorek raportu organizacji BIMCO, w ciągu najbliższych dziesięciu lat, od 2023 do 2032 roku, ponad 15 tys. statków o łącznej nośności ponad 600 mln ton zostanie poddanych recyklingowi, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w poprzednich dziesięciu latach.

To m.in. efekt zaostrzenie przepisów dotyczących emisji gazów cieplarnianych w branży żeglugowej – twierdzi główny analityk ds. żeglugi BIMCO Niels Rasmussen.
BIMCO (Baltic and International Maritime Council – Bałtycka i Międzynarodowa Rada Żeglugowa) jest jednym z największych międzynarodowych stowarzyszeń żeglugowych reprezentujących armatorów. Jego członkowie reprezentują około 60 proc. światowego tonażu żeglugi handlowej. Ma członków w ponad 130 krajach.
Jak podkreślono w raporcie, wraz ze wzrostem ilości recyklingu coraz ważniejsze staje się ratyfikowanie i wdrożenie konwencji o bezpiecznym i racjonalnym ekologicznie recyklingu statków. Konwencja została przyjęta w 2009 roku w Hongkongu w celu zmniejszenia zagrożeń dla zdrowia ludzi, bezpieczeństwa i środowiska.
W rzeczywistości recykling stali w elektrycznych piecach łukowych emituje znacznie mniej gazów cieplarnianych niż produkcja surowej stali, a wraz z dekarbonizacją sieci elektroenergetycznej emisje będą się dalej zmniejszać. Dlatego recykling statków może nadal odgrywać kluczową rolę w gospodarce o obiegu zamkniętym – powiedział Niels Rasmussen.

Indie i Turcja, które są dwoma największymi krajami recyklingu statków, są również głównymi producentami stali z dużym udziałem elektrycznych pieców łukowych. W ciągu ostatnich pięciu lat kraje te poddały recyklingowi odpowiednio 25 proc. i 34 proc. nośności statków i liczby statków. Wraz z Bangladeszem, największym na świecie krajem zajmującym się recyklingiem statków oraz Pakistanem, te cztery największe kraje poddały recyklingowi 96 proc. proc. nośności i 77 proc. statków w ciągu ostatnich pięciu lat.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat poddano recyklingowi 7780 statków o nośności 285 mln ton. Większość z tych jednostek zbudowano w latach 90. W ciągu najbliższych dziesięciu lat statki zbudowane w latach 2000. będą głównym źródłem recyklingu.

W porównaniu z latami 90., w latach 2000. zbudowano ponad dwukrotnie większą nośność, co przyczyni się do spodziewanego wzrostu recyklingu. Nośność zbudowana w 2010 roku wzrosła o kolejne 65 proc., co może doprowadzić do jeszcze wyższego poziomu recyklingu za dziesięć do dwudziestu lat.
W przeszłości około 50 proc. nośności zbiornikowców i kontenerowców zostało poddanych recyklingowi do czasu, gdy statki miałyby 25 lat, a 90 proc. do 30-35 lat. Jeśli zastosować ten schemat recyklingu do statków będących obecnie w obrocie handlowym, szacuje się, że w latach 2023-2032 zostanie poddanych recyklingowi 15 tys. statków o nośności 600 mln ton.
Prawdopodobnie wiele statków zostanie poddanych recyklingowi wcześniej niż zwykle ze względu na coraz ostrzejsze limity emisji gazów cieplarnianych

źródło Polska Morska/ fot. Adobestock

Zobacz podobne

Port Gdynia w czołówce na Bałtyku

MZ

Stocznia Partner wybudowała statek do przewozu konstrukcji wielkogabarytowych.

BS

„Szczecin żyje gospodarką morską”

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie