Polski Portal Morski
Aktualności Edukacja

Podniesienie wiechy na budowie centrum sportu i rekreacji Uniwersytety Morskiego w Gdyni

Na powstającym na terenie kampusu Uniwersytetu Morskiego w Gdyni Centrum Sportu i Rekreacji zawisła tradycyjna wiecha symbolizująca wybudowanie najwyższego punktu obiektu. 

Budowa rozpoczęła w połowie 2022 roku i przebiega bez przeszkód. „Prace realizowane są w formule „buduj” i prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Planujemy zakończyć budowę w terminie oczekiwanym przez inwestora tj. do końca czerwca 2024 roku” – mówi Paweł Pijar – Dyrektor Kontraktu Budimex, głównego wykonawcy inwestycji.

Zaawansowanie prac jest na poziomie 40%. Wykonana została cała konstrukcja budynku, zakończony jest stan surowy.

Wybudowanie Centrum Sportu i Rekreacji Uniwersytetu Morskiego w Gdyni to niezwykle ważne i priorytetowe zadanie dla Uczelni, która odpowiada za kształcenie kadry morskiej” – podkreśla JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit.  „Z uwagi na fatalny stan techniczny stara hala sportowa została wyburzona, a studenci realizują program wychowania fizycznego w wynajmowanych obiektach sportowych gdyńskich szkół. Prawdopodobnie jesteśmy jedyną uczelnią, która nie posiada hali sportowej z prawdziwego zdarzenia. Już niedługo będziemy mogli powiedzieć, że nie tylko mamy halę, ale jest ona najpiękniejsza i najnowocześniejsza, przynajmniej w Trójmieście. Po zakończeniu tej inwestycji będziemy się przymierzać do budowy domu studenckiego w sąsiedztwie Centrum Sportu i Rekreacji – dodał Rektor UMG.

Zakończone zostały roboty żelbetowe, aktualnie trwają prace murarskie. Na dachu ułożono blachę trapezową wraz z izolacją termiczną, w hali garażowej wełną mineralną docieplony został strop, rozpoczęto montaż stolarki okiennej i fasady od strony ulicy Grabowo. Trwają prace związane z wykonaniem elewacji, roboty tynkarskie na poziomie hali garażowej i parteru budynku, wykonywana jest instalacja elektryczna i teletechniczna oraz instalacja sanitarna. Do końca września planowane jest wykonanie całej elewacji budynku i rozpoczęcie robót zewnętrznych drogowych.

Obiekt jest wymagający pod kątem inżynierskim, m.in. w zakresie konstrukcji zadaszenia. W trakcie prac zamontowano 11 sztuk dźwigarów prefabrykowanych sprężonych o długości 30 m. każdy i wysokości 150 cm oraz masie montażowej 35 ton. Końcowym etapem robót był montaż 7 sztuk prefabrykowanych paneli attykowych o wymiarach 6×2 m i masie 10,2 tony.

„Do zabudowania takiej konstrukcji potrzebny był dobór specjalnego dźwigu, który posiada udźwig na poziomie 38 ton w promieniu 36 metrów. W ten oto sposób, w odległości 4 metrów od podpiwniczonego budynku, stanął generujący około 1600 kN nacisku na stopę Liebherr LTM-1650-8.1 – żuraw samojezdny o udźwigu maksymalnym 700 ton – podkreśla Paweł Pijar.

„Cały obiekt zaprojektowany jest tak, aby jak najlepiej odpowiadał naszym potrzebom. Halę sportową będzie można w miarę potrzeb dostosować do różnych zajęć sportowych czy rekreacyjnych, np. szybko podzielić na trzy niezależne boiska do siatkówki, z których każde spełnia wymogi FIVB. Jeśli dodamy do tego ściankę wspinaczkową, strefę fitness, saunę, to widać, że dzięki temu obiektowi będziemy mogli znacznie poszerzyć i uatrakcyjnić ofertę zajęć sportowych i rekreacyjnych dla naszych studentów i pracowników – zauważa dr Andrzej Lachowicz, dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji UMG.

Inwestycja dofinansowana została z budżetu państwa, w postaci dotacji celowej Ministerstwa Infrastruktury oraz środków własnych Uczelni. Koszt inwestycji wynosi ok. 54 mln. zł.


W skład Centrum Sportu UMG wchodzić będą m.in.:

  • pełnowymiarowa hala sportowa ze ścianką wspinaczkową,
  • 8 szatni z pełnym zapleczem sanitarnym,
  • szatnia dla sędziów i pracowników z zapleczem sanitarnym,
  • pokoje dla trenerów,
  • przestrzeń usługowa,
  • pokoje gościnne dla sportowców, sztabu szkoleniowego z aneksami kuchennymi i łazienkami dla 40os.,
  • widownia dla 130 osób,
  • zaplecze sanitarne dla widzów,
  • strefa fitness i siłownia,
  • sauna,
  • przestrzenie biurowe, sala konferencyjna, przestrzeń techniczna,
  • parking podziemny na 49 miejsc

Najważniejsze liczby:

  • Powierzchnia zabudowy: 2199,59 m2
  • Kubatura: 38 460,21 m3
  • Powierzchnia całkowita: 6 983 m2
  • Wysokość budynku: 11,9 m
  • Liczba kondygnacji nadziemnych: 4
  • Liczba kondygnacji podziemnych: 1

źródło / fot. UMG

Zobacz podobne

60 mln euro limitu gwarancyjnego na budowę promów dla Stoczni Remontowej

BS

Port Gdynia. Publiczny Terminal Promowy w idei #greenport

MZ

Związana z Nord Stream 2 spółka wbrew sankcjom wydzierżawiła magazyn w porcie w Rostocku

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie