Polski Portal Morski
Aktualności

Ponad 130 ostróg umocniło brzeg Półwyspu Helskiego

Ponad 130 ostróg na 12 km odcinku od Władysławowa do Kuźnicy umocniło brzeg Półwyspu Helskiego. Był to nasz priorytet, aby ochronić ten odcinek półwyspu od strony otwartego morza – przekonuje Robert Mokrzycki z Urzędu Morskiego w Gdyni.

We wtorek odbyło się oficjalne zakończenie projektu „Ochrona brzegów morskich w rejonie Półwyspu Helskiego”. Prace prowadzone od 2018 roku obejmowały m.in. odbudowę umocnienia brzegu w Kuźnicy i budowę 135 ostróg między Władysławowem a Kuźnicą.

„Półwysep Helski jest kluczowym elementem ochrony brzegów aglomeracji trójmiejskiej, który jest naturalnym falochronem chroniącym plaże Sopotu, Gdańska, a nawet Mierzei Wiślanej przed erozją i bierze na siebie główne uderzenie fal sztormowych, dlatego był to nasz priorytet, aby ochronić ten odcinek Półwyspu Helskiego od strony otwartego morza” – powiedział Główny Inspektor Ochrony Wybrzeża w Urzędzie Morskim w Gdyni Robert Mokrzycki.

Jak podał Urząd Morski w Gdyni, realizowany od 2018 roku projekt obejmował odbudowę ostróg zabezpieczających brzeg morski Półwyspu Helskiego, odbudowę opaski brzegowej w miejscowości Kuźnica, monitoring rejonu Półwyspu Helskiego oraz zakup wyposażenia służb ochrony wybrzeża.

W ramach prac zbudowano 135 ostróg na odcinku 12 km od Władysławowa do Kuźnicy. „Celem budowy tego systemu było zabezpieczenie brzegu Półwyspu Helskiego przed działaniem morza. Ostrogi są jednym z elementów ochrony brzegu, kombinacją drewnianych pali, chroniących brzeg przed wypłukiwaniem. Zaprojektowane zostały w sposób, który ma spowolnić zjawisko erozji” – wskazał urząd.

Podkreślił, że odbudowa umocnienia brzegu w Kuźnicy na długości około 500 metrów była konieczna z uwagi na uszkodzenia sztormowe w istniejącym obiekcie. „Dotyczyła umocnienia pomiędzy wejściami nr 32 i 34 oraz fragmentu odsłoniętej opaski na odcinku ok. 100 m w kierunku wejścia nr 31. Obudowę umocnienia brzegu wykonano przy użyciu kamieni łamanych, które utworzyły kamienną skarpę” – przekazał.

W styczniu 2019 roku sztorm uszkodził istniejącą, około 30-letnią opaskę gabionową, w szczególności kosze, które zostały zdeformowane. Ponadto, na odcinku pomiędzy wejściami 32 i 34 została zabrana część plaży, aż do podnóża wydmy. „W latach 2019-2020 na tym odcinku przeprowadzono sztuczne zasilanie w ilości około 100 m3/mb brzegu oraz odbudowano zespół ostróg. Odbudowa opaski polegała na wykonaniu wykopów oraz narzutu z kamieni łamanych” – wyjaśnili urzędnicy.

W ramach programu ochrony brzegów morskich, odbudowano także dwa zejścia na plażę, a w sąsiedztwie budowli – wjazd technologiczny.

Innym zrealizowanym zadaniem było podpisanie umowy z Instytutem Budownictwa Wodnego PAN na wykonanie monitoringu i modelowania matematycznego procesów hydro- i litodynamicznych wokół Półwyspu Helskiego. W jej ramach wykonano pomiary falowania, prądów, poziomów wody oraz przebudowy dna i brzegu morskiego w kilku reprezentatywnych obszarach Półwyspu.

Elementem projektu było także wyposażenie służby w specjalistyczny sprzęt, niezbędny do sprawnego i wydajnego wykonywania zadań ochronnych na brzegu morskim.

Źródło PAP fot. Gov.pl

Zobacz podobne

Na przekopie Mierzei Wiślanej powstaje przejście graniczne. Wiemy kiedy zacznie działać

JK

Rekord przeładunków w DTC Gdańsk – największym terminalu na Bałtyku

BS

Amerykańskie okręty w trójmiejskich portach

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie