Polski Portal Morski
Aktualności Historia

7 czerwca 2000 roku fregata rakietowa „272”   wyruszyła z portu w Norfolk do Polski

7 czerwca 2000 roku fregata rakietowa „272” (ponieważ taką nazwę nosił ORP „Gen. K. Pułaski” do momentu chrztu) wyruszył z portu w Norfolk w stanie Wirginia w USA do Polski, przepływając bez problemów Atlantyk i wchodząc 17 czerwca, uroczyście witana, do Gdyni.

Okręt wszedł do służby 9 maja 1980 roku w siłach morskich Stanów Zjednoczonych jako USS CLARK. Po raz pierwszy podniósł polską banderę 15 marca 2000 roku w bazie morskiej US Navy w Norfolk.

Podróż fregaty z Norfolk do Polski była ważnym wydarzeniem dla polskiej Marynarki Wojennej, ponieważ wprowadziła nową, zaawansowaną jednostkę do polskiej floty. Fregata rakietowa to dar rządu Stanów Zjednoczonych dla Polski. Imię ORP „Gen. K. Pułaski” otrzymał 25 czerwca 2000 roku w Gdyni.

Fregaty rakietowe typu Oliver Hazard Perry to jednostki przeznaczone do poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych, zwalczania sił napadu powietrznego, zwalczania okrętów nawodnych i statków oraz ich zespołów, osłony własnych okrętów i statków oraz ich zespołów, patrolowania i osłony strategicznych szlaków komunikacyjnych, a także zwalczania celów powietrznych na dużych i średnich dystansach. Jednostki są przygotowane do prowadzenia operacji reagowania kryzysowego, zapobiegania konfliktom lokalnym i przeciwdziałania atakom terrorystycznym.

Kadłub okrętu mierzy 135,6 metra długości całkowitej, a 125,9 metra na linii wodnej, największa szerokość okrętu sięga 13,7 metra, zanurzenie samego kadłuba wynosi 5,8 metra, zaś z opływnikiem sonaru zanurzenie wynosi 7,5 metra. Jednostka o wyporności 3450 ton standardowych ma 3950 ton wyporności pełnej. Okręt napędzany jest przez siłownię, wyposażoną w dwie turbiny gazowe General Electric LM2500 zapewniające moc wyjściową 41 000 KM dla jednego wału napędowego, przenoszącego napęd na pięciołopatową śrubę. Tak skonfigurowana siłownia nominalnie zapewnia prędkość 29 węzłów. Okręt wyposażony jest także w system napędu pomocniczego w postaci dwóch wysuwanych elektrycznych pędników ABB o mocy łącznej 720 KM. Napęd pomocniczy okrętu używany jest do precyzyjnych manewrów jednostki, zdolny jest jednakże do zapewnienia okrętowi możliwości powrotu do portu z prędkością 5 węzłów, w razie awarii napędu głównego. System napędowo-energetyczny okrętu uzupełniany jest przez cztery generatory elektryczne Diesla o mocy 1000 kW każdy. Okręt posiada dwa równoległe hangary o długości 12,5 metra i szerokości 4,5 metra, w których bazować mogą dwa śmigłowce SH-2

źródło: wikipedia/ media fot. wikipedia

Zobacz podobne

Ukazała się trzecia edycja Albumu Floty PŻM

AB

Inicjatywa Trójmorza ma siłę przyciągania; przystąpieniem do niej są zainteresowane kolejne państwa

AB

Grudzień ’70: rocznica strajku w gdańskiej stoczni

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie