Polski Portal Morski
Aktualności Kongres Morski Ważne

Jubileuszowy 10. Międzynarodowy Kongres Morski

W Szczecinie rozpoczął się 10. Międzynarodowy Kongres Morski. W programie tegorocznego Kongresu poruszane były bardzo ważne tematy dla tej gałęzi gospodarki: m.in. kwestie rozwoju projektów infrastrukturalnych związanych z dostępem do portów morskich, od strony morza i lądu. Odbyły się także dyskusje o przemyśle stoczniowym, offshore, o śródlądowych drogach wodnych, połączeniach drogowych i kolejowych stanowiących integralną część europejskich korytarzy transportowych.

W połowie lipca zostanie podpisana umowa z konsorcjum, które wybuduje terminal kontenerowy w Świnoujściu. To zapewnienie padło podczas 10. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie.

Kongres Morskie w Szczecinie – to tu padają deklaracje, które mają ogromne znaczenie dla branży morskiej. Tak jest i tym razem. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście właśnie zapowiedział, że lada dzień zostanie podpisana umowa z belgijsko-katarskim konsorcjum, które wybuduje terminal kontenerowy w Świnoujściu. – Inwestycja dla Katarczyków jest taką priorytetową w Europie. Oni wchodzą na rynek północnej Europy, ponieważ na południu już działają, działają na Morzu Czarnym i oczywiście w Katarze – mówi Krzysztof Urbaś, prezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. 

Terminal będzie przyjmować największe statki kontenerowe, które mogą pływać po Bałtyku. Świnoujście ma być hubem przeładunkowym i realną konkurencją dla Hamburga.

– To, co najwartościowsze wozi się kontenerami i to jest największy wpływ z jednej strony do budżetu, a z drugiej strony przychód dla operatorów i dla portu obsługującego największe kontenerowce – podkreślił Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Budowa terminalu związana jest z kolejną inwestycją – nowym torem podejściowym w Świnoujściu, które będzie omijać wody niemieckie. Wartość inwestycji to 10 miliardów złotych. Urząd Morski w Szczecinie ogłosił już pierwszy przetarg dla tej inwestycji. – Ogłosiliśmy przetarg na analizę nawigacyjną, która pozwoli nam zdefiniować rzeczywisty przebieg toru i prace, które musimy wykonać – mówi Zenon Kozłowski, z-ca dyr. Urzędu Morskiego w Szczecinie. 

Inwestycja, która już jest realizowana, to budowa również w Świnoujściu pierwszego w Polsce terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Jedna z najnowocześniejszych tego typu inwestycji w Europie zacznie działać już na przełomie 2024 i 25 roku.

– Myślę, że stworzy tysiące miejsc pracy i jest ogromną szansą dla Pomorza Zachodniego, bo przecież tutaj powstaje pierwszy port offshorowy, który dostał już dofinansowanie unijne – powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

„Rozwój i wzmacnianie portów, przywrócenie żeglugi śródlądowej czy przemysłu okrętowego – ma dla polskiego rządu wyjątkowe znaczenie, szczególnie w kontekście zmieniającej się sytuacji geopolitycznej” – napisali w specjalnych listach do uczestników Kongresu, marszałek Sejmu i wicepremier Jarosław Kaczyński.

– Gospodarka morska powinna, a w zasadzie musi stać się kołem zamachowym dla dynamicznego rozwoju wybrzeża oraz całej części naszej gospodarki narodowej – mówi Artur Szałabawka, poseł PiS.

– Polska z ogromną determinacją rozwija obecnie swój potencjał morski, o czym świadczą m.in. osiągnięcia rodzimego przemysłu stoczniowego, firm transportowych czy wprowadzane innowacje – zaznaczył Michał Jach, poseł PiS. 

Premier w liście odczytanym przez wojewodę zaznaczył, że te inwestycje spowodują gigantyczny wzrost znaczenia Świnoujścia na transportowej mapie Europy.

„Dzięki temu port w Świnoujściu stanie się portem węzłowym, wzdłuż szlaków transportowych Bałtyk-Adriatyk-Morze Śródziemne” – napisał w liście premier Mateusz Morawiecki.

Inauguracji Kongresu towarzyszyła ceremonia uhonorowania kapitana żeglugi wielkiej – Zbigniewa Sulatyckiego, Wielkim Orderem Świętego Ottona z Bambergu. Kapitan Sulatycki był wiceministrem transportu i gospodarki morskiej w rządzie Jana Olszewskiego.

Źródło: TVP3 Szczecin Fot.: Polska Morska

Zobacz podobne

67 lat temu przekazano do eksploatacji pierwszy polski dziesięciotysięcznik m/s „Marceli Nowotko”

PL

Ukraina/ Szef państwowego operatora: czujemy się zdradzeni sytuacją wokół NS2

BS

Ceny ropy w USA rosną, ale odbicie może długo nie potrwać

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie