Umowa na budowę Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu podpisana. Zawarli ją przedstawiciele belgijskiej firmy Deme Concession, katarskiego Qterminals oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma być trzecim tego typu obiektem w Polsce, wypełniając lukę między Hamburgiem a Trójmiastem. Jego roczną przepustowość określono na 1,5 mln TEU, jednak możliwy ma być wzrost możliwości przeładunkowych do 2 mln TEU. Terminal będzie mógł obsługiwać dwie 400-metrowe jednostki jednocześnie, a także jedną 200-metrową.
Dla porównania w Hamburgu w 2022 roku przeładowano 8,3 mln TEU przy maksymalnej przepustowości 9 mln TEU. Z kolei gdański Baltic Hub znajduje się w trakcie rozbudowy, która umożliwi zwiększenie zdolności przeładunkowych z 3 mln TEU do 4,5 mln TEU. Planowany port zewnętrzny w Gdyni zakłada natomiast możliwość przeładunków 2,5 mln TEU.
Umowa jest wynegocjowana, oczywiście może ulegać zmianom część załączników, ale te załączniki będą dynamicznie rosły w miarę postępów prac. Trzeba pamiętać, że dopiero będzie zlecany projekt – mówi prezes portu, Krzysztof Urbaś.
Rząd zapewnił finansowanie toru podejściowego do terminalu i budowy falochronu osłonowego
Jedyną kwestią, która nie pozwala nam podpisać finalnej umowy jest postępowanie transgraniczne ze strony niemieckiej, przed którego zakończeniem nie będzie mogła być wydana decyzja środowiskowa. Jeżeli chodzi o pozostałe warunki, to ten najważniejszy został spełniony; pan premier Mateusz Morawiecki podpisał plan wieloletni dla Urzędu Morskiego w Szczecinie, czyli doprowadzenia toru wodnego 17 metrów do portu zewnętrznego w Świnoujściu – dodał.
Wartość inwestycji jest szacowana na około 3 miliardy złotych. Terminal Głębokowodny w Świnoujściu ma być gotowy na przełomie 2025 i 2026 roku.




Źródło: Radio Szczecin
9 komentarzy
Niemcy zawsze byli Polakom wrogiem nawet podczas pokoju!! To fauszywy i zawistni ludzie ludzie. Jakby mogli to ponownie zdemolowi Polskę a Polaków wysłali by na roboty. Jedynie Amerykanie trzymają na nich łapę
jesteś w błedz
to Donek z Niemcami wscit
Kolejna, zła decyzja! Jesteśmy odcinani od transportu drogą lądową na rzecz obcych korporacji i przez duże obciążenia finansowe nigdy nie będziemy konkurencyjni. Dlatego wszystkie partie telewizyjne i ludzie z nimi związani są do zagospodarowania co najwyżej w zakładach komunalnych lub jako wolontariat na Ukrainie! RDiP zrobi z tym porządek!
Widać obronę interesu Hamburga . Boicie się konkurencji ale sprzedaliście część portu chińczykom
do greto a ty wolisz być wasalem wall street
Czy można podpisać umowę na budowę nie mając decyzji środowiskowej??
A jak nord stream 1 i 2 nad trasą statków do portów Polskich , to było OK? Wtedy nie było żadnego lamentowania zielonych greenpeace
Czy planowana jest budowa stanowiska przeładunku paliw płynnych i ropy naftowej na wzór hubu paliwowego koło Gdyni?