Polski Portal Morski
Aktualności

Budowa konstrukcji morskiej dla pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej – dwa ważne przetargi w toku

Urząd Morski w Gdyni prowadzi dwa postępowania przetargowe związane z budową konstrukcji morskiej do rozładunku. Będzie to element infrastruktury towarzyszącej pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, która powstanie na Pomorzu – poinformował w poniedziałek urząd.

W komunikacie przesłanym przez rzeczniczkę Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalenę Kierzkowską poinformowano, że pierwsze z postępowań przetargowych dotyczy opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko, w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. Raport zostanie opracowany w pełnym zakresie, wymaganym stosownymi przepisami.

Urząd dysponuje już częściowymi danymi, niezbędnymi do uzyskania decyzji środowiskowej – zapewniła cytowana w komunikacie Barbara Olczyk, zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych. „Do wykonania pozostają jednak m.in. inwentaryzacje siedlisk i gatunków chronionych. Konieczne jest także przeprowadzenie badań ptaków lądowych” – poinformowała.

Dodała, że czas realizacji całego zamówienia wyniesie sześć miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.

Przedmiotem drugiego postępowania – jak podano – jest opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. Zakres tego opracowania obejmie projekt około kilometrowego, ażurowego pomostu do rozładunku niepodzielnych ładunków ponadnormatywnych i wielkotonażowych oraz innych wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej, a także fragment drogi technicznej.

„Wykonawca wyłoniony w ramach tego postępowania opracuje koncepcję realizacyjną wraz z analizą warunków hydrodynamicznych i ruchu rumowiska oraz analizą nawigacyjną z symulacją podejścia jednostki pływającej do MOLF (Marine Off-Loading Facility, konstrukcji morskiej do rozładunku)” – wyjaśniła, cytowana w komunikacie, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Zaznaczyła, że zostanie przeprowadzona m.in. ocena możliwości wystąpienia zagrożenia powodziowego oraz określona minimalna rzędna pomostu względem poziomu morza. „Wskazane zostaną prognozowane wielkości procesów erozyjno-akumulacyjnych brzegu i nadbrzeża. Wykonawca przygotuje również ocenę wpływu zmian klimatu na analizowane procesy hydrodynamiczne wraz ze wskazaniem działań adaptacyjnych” – dodała szefowa urzędu.

Po wyborze konstrukcji budowli (liczba podpór, ich rozstaw, średnica pali, itp.) określony zostanie jej wpływ na brzeg morski. Wszystkie obliczenia będą wykonywane z wykorzystaniem modelowania numerycznego dla różnych scenariuszy falowania. „Ze wstępnych analiz wynika, że przy zastosowaniu odpowiedniej konstrukcji ażurowej, planowany MOLF w dłuższym okresie nie spowoduje w swoim sąsiedztwie znaczących zmian natężenia ruchu rumowiska (osadów dennych) i tym samym nie wywoła znaczących zmian położenia linii brzegowej” – zapewniła Stelmaszyk-Świerczyńska.

W komunikacie zaznaczono, że opracowanie zawierać będzie również propozycje programu monitorowania zmian brzegowych po wybudowaniu MOLF i ewentualnych środków łagodzących występowanie potencjalnych negatywnych zmian w linii brzegowej.

„W ramach dokumentacji objętej aktualnymi postępowaniami przetargowymi powstanie także analiza nawigacyjna z symulacją podejścia jednostek pływających, która określi parametry jednostek, mogących bezpiecznie wykonywać manewry przy pirsie oraz wskaże minimalną bezpieczną asystę holowniczą i przeciwpożarową” – powiedziała, cytowana w komunikacie, Olczyk.

Zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni zaznaczyła, że podane zostaną również parametry hydrometeorologiczne i eksploatacyjne, przy których będą mogły odbywać się manewry. „Zaplanowana głębokość w strefie przeładunkowej będzie miała około 8 metrów” – przekazała.

Dodała, że na przygotowanie całej dokumentacji wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Jak podała rzeczniczka urzędu, w obu przetargach nastąpiło otwarcie ofert – w przypadku raportu o oddziaływaniu na środowisko miało to miejsce na początku lutego, natomiast wielobranżowej dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego – 8 marca br. „Obecnie trwają intensywne prace komisji przetargowych, zmierzające do wyboru wykonawców obu zadań” – zapewniła Kierzkowska.

W komunikacie podano, że dzięki konstrukcji, której oddanie do użytku planuje się w 2028 roku, największe elementy do budowy elektrowni jądrowej w gminie Choczewo zostaną przetransportowane drogą morską. Dotyczy to przede wszystkim ładunków ponadnormatywnych, takich jak zbiornik reaktora, wytwornica pary i inne elementy modułowe oraz wyposażenia elektrowni jądrowej.

Inwestycja jest realizowana na podstawie uchwalonego w czerwcu 2023 roku Programu Wieloletniego, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu, towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. W ramach środków z Programu Wieloletniego powstanie również nowa linia kolejowa, nowa droga krajowa oraz właśnie konstrukcja morska do rozładunku (MOLF), do wybudowania której jako inwestora wskazano Urząd Morski w Gdyni.

W lipcu 2023 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi porozumienie określające zasady współpracy przy realizacji tej inwestycji.

Źródło: PAP Fot.: PEJ

Zobacz podobne

MRiRW: nabór wniosków w ramach funduszy dla rybactwa

PL

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku przyciągnęło blisko 390 tys. gości w 2024 roku

PL

Stocznia CRIST otwiera 2025 rok budową nowoczesnej jednostki „SeaDragon”

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie