Polska Żegluga Morska ma nowy statek. To masowiec „Polsteam Koprowo”, nazwany tak na cześć jeziora, znajdującego się na Wyspie Wolin. Nazwa jest nieprzypadkowa, ponieważ „Polsteam Koprowo” to tzw. jeziorowiec, a więc statek wymiarami przystosowany do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich – wyjaśnia Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy PŻM.
Odbiór statku połączonego z chrztem odbył się w chińskiej stoczni Shanhaiguan z grupy Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC) a matką chrzestną została Dorota Kubiak z Polskiej Żeglugi Morskiej.
– M/s „Polsteam Koprowo” to drugi z serii dwunastu masowców typu jeziorowiec (laker-max) o nośności 37000 ton, budowanych przez stocznię Dalian Shipbuilding dla Polskiej Żeglugi Morskiej – dodaje Gogol. – Pierwszy z serii – m/s „Polsteam Dąbie” przejęliśmy w połowie stycznia 2024 r. i na początku kwietnia, po długiej podróży dookoła świata, dotarł na Wielkie Jeziora Amerykańskie.
Kolejne statki będą wchodzi w odstępach kwartalnych. Osiem pierwszych jednostek będzie wyposażonych w silniki napędzane klasycznym paliwem lekkim (Marine GasOil – MGO). Ostatnia czwórka, będą to już statki mogące spalać bezemisyjny „zielony” metanol.
M/s „Polsteam Koprowo” wypłynął w swój pierwszy rejs 26 kwietnia. W pierwszej podróży statkiem dowodzi doświadczony kpt. ż. w. Andrzej Tłusty. Masowiec załadował stal w portach Chin i Korei a następnie przepłynie Pacyfik i Kanał Panamski, biorąc kurs na Szlak Św. Wawrzyńca i porty Wielkich Jezior.
W stałej relacji na amerykańskie jeziora PŻM wozi z Holandii wysokogatunkową stal na potrzeby amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego (ok. 300 tys. ton rocznie), natomiast w rejsach powrotnych do Europy lub północnej Afryki, amerykańskie i kanadyjskie zboże.
W chwili obecnej flota PŻM składa się z 56 statków, w tym 52 masowców i 4 promów – podkreśla rzecznik prasowy największego polskiego armatora.
PJ